اکنون این سوال مطرح مىگردد که آیا اسلام، ارتباط خود را با ادیان قبل تماما جدا نموده است یا این که آن که در بین اسلام و ادیان قبلی ارتباط تکاملى وجود دارااست؟ به دیگر حرف، آیا بعداز نزول اسلام هیچ سیرتکامل مباحثى از ادیان پیشین به رسمیت شناخته نشده میباشد یا این که مىاقتدار ذکر کرد آئین نزد آفریدگار متعال یک چیز بیشتر نبوده و وجود ندارد ولى براى عدم آمادگى آدم آهسته آهسته و طى قرن ها متمادى و بوسیله انبیا بر آدم عرضه گردیدهاست تا آن که در بعدازظهر ظهور اسلام که عموم به پرورش و بلوغ کافى رسیدند، آئین نیز در مرحل ه حسینیه نصرت مشهد عالى و بی نقص خود ظواهر شد؟
در جواب بایستی اظهار کرد اصل آئین در نزد خدا یک چیز بیشتر وجود ندارد: «إِنَّ الدِّینَ عِنْدَ اللّهِ الإِْسْلامُ»(6) ولی شرایع متفاوت بود: «لِکُلٍّ جَعَلْنا مِنْکُمْ شِرْعَةً وَ مِنْهاجاً»(7) به دلیل آنکه فهم و شعور و فهم عموم تفاوت داشت.
توضیح، این که ادیان توحیدى، داراى اصول مشترک بسیارى میباشند مانند توحید، نبوت، معاد و...؛ این اصول مشترک، در کلیه ادیان وجود داراست؛ هر چندین مباحث همین اصول مشترک رزرو حسینیه نصرت مشهد نیز در ادیان رو به رویش، نسبت به ادیان قبل عمیقتر میباشد. به همین جهت، فرستاده اسلام صلى الله علیه و آله آنچه در کتاب ها آسمانى دیگر آمده میباشد را تصدیق مىنماید: «وَ لَمّا جاءَهُمْ رَسُولٌ مِنْ عِنْدِ اللّهِ مُصَدِّقٌ لِما مَعَهُمْ نَبَذَ فَرِیقٌ مِنَ الَّذِینَ أُوتُوا الْکِتابَ کِتابَ اللّهِ وَراءَ ظُهُورِهِمْ کَأَنَّهُمْ لا یَعْلَمُونَ»(8)
معلم جوادى آملى ـ دام ظله ـ مىنویسد:
«تفاوت ادیان الهى هیچ زمان اصولا دیانت که به عبارتی اسلام میباشد، نمىباشد بلکه تفاوت، در مذهب ها و شرایع میباشد؛ چون اصل آئین که به عبارتی توحید، وحى، رسالت، عصمت و طهارت، امامت، عدل و داد، برزخ، قیامت و امورى از این قبیل میباشد، به عبارتی خطوط کلى میباشد که آدم مبتنی بر فطرت و سرشت الهى خود مسیر و مقصود و تکان خویش را بر آن پایدار مىسازد.... و در نشانهها قرآن کریم و مهربان تا آنجا که شالوده گفتار اصول آئین یا این که خطوط کلى فروع آن میباشد، صحبت از تصدیق انبیا نسبت به یکدیگر میباشد: «مُصَدِّقاً لِما بَیْنَ یَدَیْهِ مِنَ الْکِتابِ وَ مُهَیْمِناً عَلَیْهِ»(9) قرآن کتاب ها الهى را که پیش روى دارااست تصدیق کرده و مهمین بر آنهاست و البته آنجا که شالوده گفتار، فروع جزئى آئین میباشد صحبت از تعدد، تبدیل، تغییرو تحول و نسخه ها میباشد.»(10)
فیض آن که ادیان آسمانى، داراى مشترکات فراوانى میباشند و آنچه موجب تمایز آنهاست احکام فرعى و جزئى میباشد آدرس حسینیه نصرت مشهد که همین احکام فرعى و جزئى زیرا به اصل آیین برمىخواهد شد موجب شعور بیشتر و عمیقتر آن اصول مىگردد. بر همین پایه، ادیان قبل منسوخ گردیده و آیین تازه جایگزین آنان مىخواهد شد. آئین اسلام نیز داراى مشترکات فراوانى با ادیان آسمانى گذشته همانند مسیحیت و یهودیت میباشد البته مبانى عمیقتر و دقیقترى داراست. از این رو بعداز ظهور اسلام تدین به ادیان قبل جایز نبوده و نمىاقتدار اعلامکرد زیرا آسمانى میباشد پس قابل فعالیت میباشد؛ چون همانطور که سپری شد آن ادیان به سبب ساز تطابق با اشخاص آن بعدازظهر داراى احکام کمتر و معدود عمقتر میباشد. صرف آسمانى بودن آئین نیز، مجوّزى براى شماره تلفن حسینیه نصرت مشهد فعالیت به آن ادیان وجود ندارد؛ چون اولاً: انبیاى آن ادیان پیشین مقدار مجال فعالیت به آیین خویش را تا وارد شدن آیین نو مىدانستند. از این رو، به نبی بعدى و آئین بعدى بشارت مىدادند.
ثانیا: احکام آن ادیان، براى انسانهاى این بعدازظهر اثرگذار نیستند. به همین جهت، باطل گردیده و از جايگاه اعتبار ساقط شدهاند.
اکنون این سوال مطرح مىگردد که آیا اسلام، ارتباط خود را با ادیان قبل تماما جدا نموده است یا این که آن که در بین اسلام و ادیان قبلی ارتباط تکاملى وجود دارااست؟ به دیگر حرف، آیا بعداز نزول اسلام هیچ سیرتکامل مباحثى از ادیان پیشین به رسمیت شناخته نشده میباشد یا این که مىاقتدار ذکر کرد آئین نزد آفریدگار متعال یک چیز بیشتر نبوده و وجود ندارد ولى براى عدم آمادگى آدم آهسته آهسته و طى قرن ها متمادى و بوسیله انبیا بر آدم عرضه گردیدهاست تا آن که در بعدازظهر ظهور اسلام که عموم به پرورش و بلوغ کافى رسیدند، آئین نیز در مرحل ه حسینیه نصرت مشهد عالى و بی نقص خود ظواهر شد؟
در جواب بایستی اظهار کرد اصل آئین در نزد خدا یک چیز بیشتر وجود ندارد: «إِنَّ الدِّینَ عِنْدَ اللّهِ الإِْسْلامُ»(6) ولی شرایع متفاوت بود: «لِکُلٍّ جَعَلْنا مِنْکُمْ شِرْعَةً وَ مِنْهاجاً»(7) به دلیل آنکه فهم و شعور و فهم عموم تفاوت داشت.
توضیح، این که ادیان توحیدى، داراى اصول مشترک بسیارى میباشند مانند توحید، نبوت، معاد و...؛ این اصول مشترک، در کلیه ادیان وجود داراست؛ هر چندین مباحث همین اصول مشترک رزرو حسینیه نصرت مشهد نیز در ادیان رو به رویش، نسبت به ادیان قبل عمیقتر میباشد. به همین جهت، فرستاده اسلام صلى الله علیه و آله آنچه در کتاب ها آسمانى دیگر آمده میباشد را تصدیق مىنماید: «وَ لَمّا جاءَهُمْ رَسُولٌ مِنْ عِنْدِ اللّهِ مُصَدِّقٌ لِما مَعَهُمْ نَبَذَ فَرِیقٌ مِنَ الَّذِینَ أُوتُوا الْکِتابَ کِتابَ اللّهِ وَراءَ ظُهُورِهِمْ کَأَنَّهُمْ لا یَعْلَمُونَ»(8)
معلم جوادى آملى ـ دام ظله ـ مىنویسد:
«تفاوت ادیان الهى هیچ زمان اصولا دیانت که به عبارتی اسلام میباشد، نمىباشد بلکه تفاوت، در مذهب ها و شرایع میباشد؛ چون اصل آئین که به عبارتی توحید، وحى، رسالت، عصمت و طهارت، امامت، عدل و داد، برزخ، قیامت و امورى از این قبیل میباشد، به عبارتی خطوط کلى میباشد که آدم مبتنی بر فطرت و سرشت الهى خود مسیر و مقصود و تکان خویش را بر آن پایدار مىسازد.... و در نشانهها قرآن کریم و مهربان تا آنجا که شالوده گفتار اصول آئین یا این که خطوط کلى فروع آن میباشد، صحبت از تصدیق انبیا نسبت به یکدیگر میباشد: «مُصَدِّقاً لِما بَیْنَ یَدَیْهِ مِنَ الْکِتابِ وَ مُهَیْمِناً عَلَیْهِ»(9) قرآن کتاب ها الهى را که پیش روى دارااست تصدیق کرده و مهمین بر آنهاست و البته آنجا که شالوده گفتار، فروع جزئى آئین میباشد صحبت از تعدد، تبدیل، تغییرو تحول و نسخه ها میباشد.»(10)
فیض آن که ادیان آسمانى، داراى مشترکات فراوانى میباشند و آنچه موجب تمایز آنهاست احکام فرعى و جزئى میباشد آدرس حسینیه نصرت مشهد که همین احکام فرعى و جزئى زیرا به اصل آیین برمىخواهد شد موجب شعور بیشتر و عمیقتر آن اصول مىگردد. بر همین پایه، ادیان قبل منسوخ گردیده و آیین تازه جایگزین آنان مىخواهد شد. آئین اسلام نیز داراى مشترکات فراوانى با ادیان آسمانى گذشته همانند مسیحیت و یهودیت میباشد البته مبانى عمیقتر و دقیقترى داراست. از این رو بعداز ظهور اسلام تدین به ادیان قبل جایز نبوده و نمىاقتدار اعلامکرد زیرا آسمانى میباشد پس قابل فعالیت میباشد؛ چون همانطور که سپری شد آن ادیان به سبب ساز تطابق با اشخاص آن بعدازظهر داراى احکام کمتر و معدود عمقتر میباشد. صرف آسمانى بودن آئین نیز، مجوّزى براى شماره تلفن حسینیه نصرت مشهد فعالیت به آن ادیان وجود ندارد؛ چون اولاً: انبیاى آن ادیان پیشین مقدار مجال فعالیت به آیین خویش را تا وارد شدن آیین نو مىدانستند. از این رو، به نبی بعدى و آئین بعدى بشارت مىدادند.
ثانیا: احکام آن ادیان، براى انسانهاى این بعدازظهر اثرگذار نیستند. به همین جهت، باطل گردیده و از جايگاه اعتبار ساقط شدهاند.