مسجد، منزلت و آثار
برخی از اصطلاحات فقاهتی، قبل از اسلام نیز به كار حسینیه نصرت مشهد میرفتهاند و معانی گوناگونی داشتهاند، البته در اسلام به عبارتی اصطلاحات، معانی ویژهای به خویش گرفتهاند.مسجد و محراب از این واژگانند. در كتابهای لغت، معانی فراوانی برای این دو کلمه بیان شده است.
مضمون شناسی
برخی از اصطلاحات فقاهتی، قبل از اسلام نیز به كار میرفتهاند و معانی گوناگونی داشتهاند، البته در اسلام به عبارتی اصطلاحات، معانی ویژهای به خویش گرفتهاند.مسجد و محراب از این واژگانند. در كتابهای لغت، معانی فراوانی برای این دو واژه و کلمه نقل شده میباشد.
مسجد
مسجَد (به فتح جیم) به معنای آدرس حسینیه نصرت مشهد پیشانی كه علامت سجده بر آن باقیمانده می باشد و هر یك از اندامهایی كه در هنگام سجده كردن با زمین تماس گیرد آمده میباشد.[1]
مسجد (به كسر جیم) به معنای محل و موضعی می باشد كه در آن جا سجده كنند و هر محلی كه در آن عبادت صورت بپذیرد و هم اینگونه مكان ویژهای كه برای برپا داشتن نماز وقف كنند. مكان عبادت مسلمان ها، منزل خدا، جایگاه سجود، مکان نماز خواندن و نمازگاه، از معانی مسجد به شمار میروند.[2] مسجد در اصطلاح مكانی است كه برای نماز و عبادت تعیین میگردد و احكام ویژهای داراست، از جمله، توقف جنب و حائض در آن حرام است، تمیز كردن آن مستحب و خوابیدن در آن مكروه میباشد. براین اساس، نمازخانههای مدارس و ادارهها و حسینهها كه در آن نماز میخوانند، ولی تحت عنوان مسجد انتخاب نشده، احكام مسجد را ندارند.
انگیزه اینكه مقام نماز و عبادت، مسجد نامیده گردیده، این میباشد كه سجده از شریف ترین و اساسی ترین اركان نماز میباشد و در آن، بیش از سایر بخشهای نماز، آدم به پروردگار نزدیك میگردد، پس، نام مكان را از سجده گرفتهاند و آن را محل عبادت و نماز نامیدهاند.
محراب
محراب از ماده حرب به معنای جنگ می باشد. مسلمانها بایستی این درس را مدام در مسجد بیاموزند كه برای تهیه کردن كمالات متبوع اسلام، راهی جز جهاد و نبرد با معاندان داخلی (هوای نفس و دسیسه شیطان) و فرنگی (معاندان اسلام و كافران) كه مدام در كمین انسان مؤمن نشستهاند و برای سرنگونی آن ها نقشهها میكشند، نیست.
محراب در لغت بدین مضمون آمده میباشد: بالا منزل و حجره بالای حجره، غرفه، صدر مجلس، پیشگاه، مقابل مقر، صدر اطاق، پیشگاه مجلس و شریف ترین موضع آن، مکان نشستن پادشاهان، مکان امام [جماعت] در مسجد، شریف ترین مکان در مسجد، طاق داخل مسجد كه به طرف قبله باشد. زیرا این طاق وسیله جنگ با شیطان میباشد، محراب اسم كردهاند.[3]
درصدر اسلام به کارگیری از محراب برای معلوم كردن سمت مسجد الحرام شناخته گردیده خلا و محراب بعد ها برای تعیین جهت قبله، به ساختمان افزوده شد. درباره اولیه محراب، سخنان گوناگونی گفتهاند. برخی محراب مسجد النبی و بعضی محراب جامع سید عتبه را اولیه محراب می دانند.[4]واژه محراب در قرآن چهار توشه تكرار گردیده است كه به معنای معبد است.[5]
لزوم و مداقه مسئله
کلمه مسجد یادآور سجده و كرنش می باشد كه زیباترین شكل پرستش و بندگی می باشد. مسجد مركز پرستش خالصانه و توحید ناب میباشد كه سروش اذان از آن جا طنین میافكند و جان و دل خداپرستان را صفایی تازه می بخشد. مسجد، نخستین بنیان عبادی ـ سیاسی در جامعه اسلامی می باشد. جایگاه دانش و علم، محل عبادت، جایگاه قاضیان، عالمان و مفسران و مقر تبلیغاتی اسلام كه قداست و حرمت والایی داراست.
مسجدها گرانقدر ترین مقرهای شرعی میباشند و پس از سپری شد 14 قرن، هنوز محكم ترین پایگاه دینی به شمار میروند و سپری شد مجال و تبلیغات معاند نتوانسته میباشد ا ین مقر اسلام رزرو حسینیه نصرت مشهد را منزوی كند. در قرآن مجید و گفتار معصومان، فضیلتهای فراوانی برای مسجد نقل شده میباشد. هم اینگونه درین سخنان، بابیان منزلت والای این مكان مقدس، کسانی كه به مسجد رفت و آمد میكنند نیز مالامال رده شمرده گردیدهاند. دراین نصیب جنبههای ضرورت و اهمیت مسجد را ذکر میكینم:
1ـ فضیلت مسجد
مسجد منزل پیامبران و پرهیزكاران[6] و مؤمنان[7] میباشد. مسجدها انوار الهی[8] و شایسته ترین مكانها نزد پروردگار هستند؛[9] چون مسجد زیارتگاه موحدان میباشد و گلشنهای پردیس در زمین میباشد.[10]
مسجد بازار آخرت[11] و منزل معبود در زمین میباشد[12] و ستارگان زمین به شمار میروند.[13] بنابراین، مساجد در ستون قرآن و عترت قرار داده شدهاست.[14]
2ـ حضور در مسجد
نشستن در مسجد، عبادت میباشد[15] و باعث وقار و رحمت الهی می گردد.[16]
حاضران در مسجد، میهمانان[17] و زائران خداوند هستند.[18] نشستن در مسجد گنجینهای بهشتی، بلكه[19] خوب از نشستن در پردیس میباشد.[20]
رفتن به مسجد اجر بسیاری دارااست و باعث ارتقاء حسنات[21] و حذف گناهان میگردد.[22] و آدم را در مجاورت عرش الهی مکان می دهد[23] و از حریق سوزان رهایی میبخشد.[24] هم اینگونه منجر ورود بشر به پردیس می شود.[25]
3ـ آباد كردن و بنای مسجد
هر كس مسجدی بسازد، از اهل معبود میگردد[26] و وارد فردوس میشود[27] و آفریدگار به وی در فردوس، منزل[28] یا این که قصر [29] یا این که شهر بزرگی[30] می بخشد. كسانی كه مسجد را آباد میكنند بازدارنده نزول بلا می باشند.[31] مسجدها باید بزرگ[32] و بدون اشرافیت ساخته خواهد شد[33] و زینت كردن آن ها هم زیرا معبدهای شماره تلفن حسینیه نصرت مشهد یهود و نصاری روا وجود ندارد.[34]هم اینگونه مشركان حق ندارند منزلهای پروردگار را آباد كنند.[35]
مسجد، منزلت و آثار
برخی از اصطلاحات فقاهتی، قبل از اسلام نیز به كار حسینیه نصرت مشهد میرفتهاند و معانی گوناگونی داشتهاند، البته در اسلام به عبارتی اصطلاحات، معانی ویژهای به خویش گرفتهاند.مسجد و محراب از این واژگانند. در كتابهای لغت، معانی فراوانی برای این دو کلمه بیان شده است.
مضمون شناسی
برخی از اصطلاحات فقاهتی، قبل از اسلام نیز به كار میرفتهاند و معانی گوناگونی داشتهاند، البته در اسلام به عبارتی اصطلاحات، معانی ویژهای به خویش گرفتهاند.مسجد و محراب از این واژگانند. در كتابهای لغت، معانی فراوانی برای این دو واژه و کلمه نقل شده میباشد.
مسجد
مسجَد (به فتح جیم) به معنای آدرس حسینیه نصرت مشهد پیشانی كه علامت سجده بر آن باقیمانده می باشد و هر یك از اندامهایی كه در هنگام سجده كردن با زمین تماس گیرد آمده میباشد.[1]
مسجد (به كسر جیم) به معنای محل و موضعی می باشد كه در آن جا سجده كنند و هر محلی كه در آن عبادت صورت بپذیرد و هم اینگونه مكان ویژهای كه برای برپا داشتن نماز وقف كنند. مكان عبادت مسلمان ها، منزل خدا، جایگاه سجود، مکان نماز خواندن و نمازگاه، از معانی مسجد به شمار میروند.[2] مسجد در اصطلاح مكانی است كه برای نماز و عبادت تعیین میگردد و احكام ویژهای داراست، از جمله، توقف جنب و حائض در آن حرام است، تمیز كردن آن مستحب و خوابیدن در آن مكروه میباشد. براین اساس، نمازخانههای مدارس و ادارهها و حسینهها كه در آن نماز میخوانند، ولی تحت عنوان مسجد انتخاب نشده، احكام مسجد را ندارند.
انگیزه اینكه مقام نماز و عبادت، مسجد نامیده گردیده، این میباشد كه سجده از شریف ترین و اساسی ترین اركان نماز میباشد و در آن، بیش از سایر بخشهای نماز، آدم به پروردگار نزدیك میگردد، پس، نام مكان را از سجده گرفتهاند و آن را محل عبادت و نماز نامیدهاند.
محراب
محراب از ماده حرب به معنای جنگ می باشد. مسلمانها بایستی این درس را مدام در مسجد بیاموزند كه برای تهیه کردن كمالات متبوع اسلام، راهی جز جهاد و نبرد با معاندان داخلی (هوای نفس و دسیسه شیطان) و فرنگی (معاندان اسلام و كافران) كه مدام در كمین انسان مؤمن نشستهاند و برای سرنگونی آن ها نقشهها میكشند، نیست.
محراب در لغت بدین مضمون آمده میباشد: بالا منزل و حجره بالای حجره، غرفه، صدر مجلس، پیشگاه، مقابل مقر، صدر اطاق، پیشگاه مجلس و شریف ترین موضع آن، مکان نشستن پادشاهان، مکان امام [جماعت] در مسجد، شریف ترین مکان در مسجد، طاق داخل مسجد كه به طرف قبله باشد. زیرا این طاق وسیله جنگ با شیطان میباشد، محراب اسم كردهاند.[3]
درصدر اسلام به کارگیری از محراب برای معلوم كردن سمت مسجد الحرام شناخته گردیده خلا و محراب بعد ها برای تعیین جهت قبله، به ساختمان افزوده شد. درباره اولیه محراب، سخنان گوناگونی گفتهاند. برخی محراب مسجد النبی و بعضی محراب جامع سید عتبه را اولیه محراب می دانند.[4]واژه محراب در قرآن چهار توشه تكرار گردیده است كه به معنای معبد است.[5]
لزوم و مداقه مسئله
کلمه مسجد یادآور سجده و كرنش می باشد كه زیباترین شكل پرستش و بندگی می باشد. مسجد مركز پرستش خالصانه و توحید ناب میباشد كه سروش اذان از آن جا طنین میافكند و جان و دل خداپرستان را صفایی تازه می بخشد. مسجد، نخستین بنیان عبادی ـ سیاسی در جامعه اسلامی می باشد. جایگاه دانش و علم، محل عبادت، جایگاه قاضیان، عالمان و مفسران و مقر تبلیغاتی اسلام كه قداست و حرمت والایی داراست.
مسجدها گرانقدر ترین مقرهای شرعی میباشند و پس از سپری شد 14 قرن، هنوز محكم ترین پایگاه دینی به شمار میروند و سپری شد مجال و تبلیغات معاند نتوانسته میباشد ا ین مقر اسلام رزرو حسینیه نصرت مشهد را منزوی كند. در قرآن مجید و گفتار معصومان، فضیلتهای فراوانی برای مسجد نقل شده میباشد. هم اینگونه درین سخنان، بابیان منزلت والای این مكان مقدس، کسانی كه به مسجد رفت و آمد میكنند نیز مالامال رده شمرده گردیدهاند. دراین نصیب جنبههای ضرورت و اهمیت مسجد را ذکر میكینم:
1ـ فضیلت مسجد
مسجد منزل پیامبران و پرهیزكاران[6] و مؤمنان[7] میباشد. مسجدها انوار الهی[8] و شایسته ترین مكانها نزد پروردگار هستند؛[9] چون مسجد زیارتگاه موحدان میباشد و گلشنهای پردیس در زمین میباشد.[10]
مسجد بازار آخرت[11] و منزل معبود در زمین میباشد[12] و ستارگان زمین به شمار میروند.[13] بنابراین، مساجد در ستون قرآن و عترت قرار داده شدهاست.[14]
2ـ حضور در مسجد
نشستن در مسجد، عبادت میباشد[15] و باعث وقار و رحمت الهی می گردد.[16]
حاضران در مسجد، میهمانان[17] و زائران خداوند هستند.[18] نشستن در مسجد گنجینهای بهشتی، بلكه[19] خوب از نشستن در پردیس میباشد.[20]
رفتن به مسجد اجر بسیاری دارااست و باعث ارتقاء حسنات[21] و حذف گناهان میگردد.[22] و آدم را در مجاورت عرش الهی مکان می دهد[23] و از حریق سوزان رهایی میبخشد.[24] هم اینگونه منجر ورود بشر به پردیس می شود.[25]
3ـ آباد كردن و بنای مسجد
هر كس مسجدی بسازد، از اهل معبود میگردد[26] و وارد فردوس میشود[27] و آفریدگار به وی در فردوس، منزل[28] یا این که قصر [29] یا این که شهر بزرگی[30] می بخشد. كسانی كه مسجد را آباد میكنند بازدارنده نزول بلا می باشند.[31] مسجدها باید بزرگ[32] و بدون اشرافیت ساخته خواهد شد[33] و زینت كردن آن ها هم زیرا معبدهای شماره تلفن حسینیه نصرت مشهد یهود و نصاری روا وجود ندارد.[34]هم اینگونه مشركان حق ندارند منزلهای پروردگار را آباد كنند.[35]