بر پایه ی آیه 114 بقره، تخریب کردن مسجد دربرگیرنده از میان بردن اصل سازه و فرش و بقیه لوازم مسجد میشود که بالملازمه وجوب محافظت و عمارت مساجد را آماده میسازد.[13] واژه و کلمه «نهی کردن» به مضمون پرهیز از ایفا عمل و گاهی به مضمون خودداری از اعمال عمل توسط دیگر افراد میباشد که درین آیه معنی دوّم متبوع میباشد.[14]
عبارت باارزش «سَعى فی خَرابِها» عامّ میباشد و مشتمل بر هر مانعی می شود.[15]وخیم، مصدر حسینیه نصرت مشهد ریشه «خرب» و در معنای ویران کردن و ضدّ آبادانی و ضدّ ساختن و مخالف تعمیر میباشد.[16]جلوگیرى از ورود به مسجد و جلوگیری کردن بیان اسم خدا و تلاش در تخریب آن، فقط بدین وجود ندارد که با بیل و کلنگ ساختمان آن را ویران سازند، بلکه هر عملى که فیض آن تخریب مساجد و از رونق افتادن آن باشد، دربرگیرنده همین حکم میباشد.[17]
بیتوجّهی برخی به مسجد، کثیف کردن مسجد، هرگونه تبلیغ سوء علیه مسجد، ساختن مسجد در کنار مسجدی دیگر و هرگونه تبلیغ شر در مسجد مصداق بازداشتن یا این که ضایع کردن مسجد میباشد. در مطالب فوق، اشکال مصادیق تعمیر و تخریب مساجد مطرح شوید و ذکر مباحث بیشتر درین مقال نمیگنجد.[18] از مقایسه تطبیقی میان دو آیه فوق و با به کارگیری شیوه تفسیری قرآن با قرآن، میاقتدار اظهارکرد که اشخاص فاقد خصوصیتهای مدّلحاظ در آیه 18 توبه، خویش به نوعی از ویرانکنندگان مساجد محسوب میگردند. به عبارت دیگر، نداشتن ایمان به پروردگار، عدم اعتقادوباور آپدیت بازپسین، عدمحضور در مسجد و اقامۀ نماز، عدم پرداخت زکات، ترسیدن از غیرخدا و... خصوصیتهایی میباشد که در شکل وجود در مبلّغان فرهنگی و اشخاص مسئول و آدرس حسینیه نصرت مشهد متولّیان مساجد، خویش مصادیق «سَعى فی خَرابِها» خواهند بود.
در دو آیه فوق به دو کلمه یا این که ریشه ضدونقیضّ هم (قدمت، خرب) در ارتباط با مسجد اشاره شد.[19]«یَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللّهِ» و «سَعى فی خَرابِها» دو کوشش مختلف و بر خلاف جهت هم و در تضاد و مغایرت هم میباشند (البتّه احادیث متعدّدی وجود داراهستند که بهاین دو مقوله مربوط میشوند و بیان آن ها از طاقت مشاجره بیرون میباشد).[20]در قرآن، بارها به مشتقّات ریشه «قدمت» به معنی آباد ساختن[21]اشاره گردیدهاست. درین کانال معانی، تعابیر دیگری زیرا عمردادن، قابل سکونت نمودن، حجّ عمره گزاردن هم مستعمل میباشد؛ البته مشتقات خرب صرفا دو توشه آمده میباشد.[22]به لحاظ میرسد کهاین تفاوت آماری در واژگان ذکر شده بیان کنده این مقاله میباشد که ساختن و آبادکردن مکانی مانند مسجد، سعی و زحمت اکثری را میطلبد، اما ویران ساختن آن و از رونق پرت کردن مساجد آسانخیس از آباد ساختن آنها به لحاظ میاید.
ظلم فرهنگى (تخریب مساجد در تمامی بعد ها)، تبارکترین ظلمهاست. خرابى مسجد صرفا با بیل و کلنگ وجود ندارد، بلکه هر اپاى که از رونق مسجد بکاهد، همت در خرابى آن میباشد. مساجدى مقبول میباشند که در آنان خاطر خداوند زنده خواهد شد و مطالب خداپسند و احکام معبود بازگو خواهد شد. معاندان اسلام از در و دیوار مسجد نمىترسد، بلکه از زنده شدن اسم آفریدگار و بیدارى مسلمانها میباشد.[23]بر این پایه، هر اقدامی که مسجد را به رده واقعی و طراز انقلابی - ـاسلامی آن مجاورت نماید، بدون شکّ از مصادیق «عمران» و هر رزرو حسینیه نصرت مشهد عملی که در جهت تضعیف مساجد انجام شود، مصداق «ظلم والا» در باب رده مساجد میباشد.
امروز، بعضی از مساجد به جهت تلاش رقبای مسجد حقیقتاً غیرفعّال شدند. این مرکزها با توجّه به تجهیزات و اعتبارات و نیروهای انسانی یادگرفتن چشمای که دارا هستند، به راحتی مکان مساجد را گرفتهاند. در قبال فعّالیّتهای این مرکزها، بیشتر مساجد به جهت نداشتن نمازگرار، امام جماعتِ راتب ندارد. بعضی به شرایط نصفهفعّال و حتّی تعطیلی درآمدند. رقبای مسجد در واقعیت با مجوّزهای قانونیِ تعدادی بنیان دولتی و سازمان شرعی تأسیس میگردند که به طور دور از هم و متفاوتازهم و سوای هیچسیرتکامل هماهنگ شدن با یکدیگر، درخصوص تحقیق و رئیس و نرمافزارریزی کارها مسجد فعّال میباشند. تداخل اپلیکیشنهای غیرهماهنگ و غیر همراستا، شباهت فعّالیّتها و دلزدگی عموم و مخاطبان مسجد را موجب شدهاست. دراین خصوص جوان شماره تلفن حسینیه نصرت مشهد ها و نوجونان بیشتر از دیگر مجموعههای سنّی زخمپذیر می باشند؛ زیرا این فرمان منجر بدبین شدن بعضا اشخاص، بهویژه جوان ها و نوجوان ها شدهاست. بدین ترتیب، بسیار ضروری میباشد که زخمهای وجود حریف برای مسجد آیتم استیناف قرار گیرد و با برشماری این جراحتها، توسّط متوّلیان دستور و مهندسان فرهنگی، خط مش راهکارای اندیشیده گردد.
بر پایه ی آیه 114 بقره، تخریب کردن مسجد دربرگیرنده از میان بردن اصل سازه و فرش و بقیه لوازم مسجد میشود که بالملازمه وجوب محافظت و عمارت مساجد را آماده میسازد.[13] واژه و کلمه «نهی کردن» به مضمون پرهیز از ایفا عمل و گاهی به مضمون خودداری از اعمال عمل توسط دیگر افراد میباشد که درین آیه معنی دوّم متبوع میباشد.[14]
عبارت باارزش «سَعى فی خَرابِها» عامّ میباشد و مشتمل بر هر مانعی می شود.[15]وخیم، مصدر حسینیه نصرت مشهد ریشه «خرب» و در معنای ویران کردن و ضدّ آبادانی و ضدّ ساختن و مخالف تعمیر میباشد.[16]جلوگیرى از ورود به مسجد و جلوگیری کردن بیان اسم خدا و تلاش در تخریب آن، فقط بدین وجود ندارد که با بیل و کلنگ ساختمان آن را ویران سازند، بلکه هر عملى که فیض آن تخریب مساجد و از رونق افتادن آن باشد، دربرگیرنده همین حکم میباشد.[17]
بیتوجّهی برخی به مسجد، کثیف کردن مسجد، هرگونه تبلیغ سوء علیه مسجد، ساختن مسجد در کنار مسجدی دیگر و هرگونه تبلیغ شر در مسجد مصداق بازداشتن یا این که ضایع کردن مسجد میباشد. در مطالب فوق، اشکال مصادیق تعمیر و تخریب مساجد مطرح شوید و ذکر مباحث بیشتر درین مقال نمیگنجد.[18] از مقایسه تطبیقی میان دو آیه فوق و با به کارگیری شیوه تفسیری قرآن با قرآن، میاقتدار اظهارکرد که اشخاص فاقد خصوصیتهای مدّلحاظ در آیه 18 توبه، خویش به نوعی از ویرانکنندگان مساجد محسوب میگردند. به عبارت دیگر، نداشتن ایمان به پروردگار، عدم اعتقادوباور آپدیت بازپسین، عدمحضور در مسجد و اقامۀ نماز، عدم پرداخت زکات، ترسیدن از غیرخدا و... خصوصیتهایی میباشد که در شکل وجود در مبلّغان فرهنگی و اشخاص مسئول و آدرس حسینیه نصرت مشهد متولّیان مساجد، خویش مصادیق «سَعى فی خَرابِها» خواهند بود.
در دو آیه فوق به دو کلمه یا این که ریشه ضدونقیضّ هم (قدمت، خرب) در ارتباط با مسجد اشاره شد.[19]«یَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللّهِ» و «سَعى فی خَرابِها» دو کوشش مختلف و بر خلاف جهت هم و در تضاد و مغایرت هم میباشند (البتّه احادیث متعدّدی وجود داراهستند که بهاین دو مقوله مربوط میشوند و بیان آن ها از طاقت مشاجره بیرون میباشد).[20]در قرآن، بارها به مشتقّات ریشه «قدمت» به معنی آباد ساختن[21]اشاره گردیدهاست. درین کانال معانی، تعابیر دیگری زیرا عمردادن، قابل سکونت نمودن، حجّ عمره گزاردن هم مستعمل میباشد؛ البته مشتقات خرب صرفا دو توشه آمده میباشد.[22]به لحاظ میرسد کهاین تفاوت آماری در واژگان ذکر شده بیان کنده این مقاله میباشد که ساختن و آبادکردن مکانی مانند مسجد، سعی و زحمت اکثری را میطلبد، اما ویران ساختن آن و از رونق پرت کردن مساجد آسانخیس از آباد ساختن آنها به لحاظ میاید.
ظلم فرهنگى (تخریب مساجد در تمامی بعد ها)، تبارکترین ظلمهاست. خرابى مسجد صرفا با بیل و کلنگ وجود ندارد، بلکه هر اپاى که از رونق مسجد بکاهد، همت در خرابى آن میباشد. مساجدى مقبول میباشند که در آنان خاطر خداوند زنده خواهد شد و مطالب خداپسند و احکام معبود بازگو خواهد شد. معاندان اسلام از در و دیوار مسجد نمىترسد، بلکه از زنده شدن اسم آفریدگار و بیدارى مسلمانها میباشد.[23]بر این پایه، هر اقدامی که مسجد را به رده واقعی و طراز انقلابی - ـاسلامی آن مجاورت نماید، بدون شکّ از مصادیق «عمران» و هر رزرو حسینیه نصرت مشهد عملی که در جهت تضعیف مساجد انجام شود، مصداق «ظلم والا» در باب رده مساجد میباشد.
امروز، بعضی از مساجد به جهت تلاش رقبای مسجد حقیقتاً غیرفعّال شدند. این مرکزها با توجّه به تجهیزات و اعتبارات و نیروهای انسانی یادگرفتن چشمای که دارا هستند، به راحتی مکان مساجد را گرفتهاند. در قبال فعّالیّتهای این مرکزها، بیشتر مساجد به جهت نداشتن نمازگرار، امام جماعتِ راتب ندارد. بعضی به شرایط نصفهفعّال و حتّی تعطیلی درآمدند. رقبای مسجد در واقعیت با مجوّزهای قانونیِ تعدادی بنیان دولتی و سازمان شرعی تأسیس میگردند که به طور دور از هم و متفاوتازهم و سوای هیچسیرتکامل هماهنگ شدن با یکدیگر، درخصوص تحقیق و رئیس و نرمافزارریزی کارها مسجد فعّال میباشند. تداخل اپلیکیشنهای غیرهماهنگ و غیر همراستا، شباهت فعّالیّتها و دلزدگی عموم و مخاطبان مسجد را موجب شدهاست. دراین خصوص جوان شماره تلفن حسینیه نصرت مشهد ها و نوجونان بیشتر از دیگر مجموعههای سنّی زخمپذیر می باشند؛ زیرا این فرمان منجر بدبین شدن بعضا اشخاص، بهویژه جوان ها و نوجوان ها شدهاست. بدین ترتیب، بسیار ضروری میباشد که زخمهای وجود حریف برای مسجد آیتم استیناف قرار گیرد و با برشماری این جراحتها، توسّط متوّلیان دستور و مهندسان فرهنگی، خط مش راهکارای اندیشیده گردد.