loading...

بهترین مرجع مسجد نصرت مشهد

بازدید : 21
جمعه 18 آذر 1401 زمان : 0:07

مساجد و اماکن مذهبی تاریخی که عموما در نصیب قدیمی و یا بافت تاریخی شهرها قرار دارند و خلال اینکه اکثر اوقات آنان اینک آیتم به کارگیری قرار می‌گیرند، بیشترین دقت و یا حتی نگرانی برای محافظت و نگهداری آنهاست. این مساجد و اماکن به دلیل ثبت اثر ها ملی و میراث فرهنگی مرز و بوم و یا بعضا در فهرست اثرها جهانی، مدیریت های چندگانه ای را داراست. البته آنچه به چشم میخورد بنا به ترازو اهمیت تاریخی و قدمت آن، میراث فرهنگی دغدغه بیشتری را برای دفاع آن دارااست. این مکان ها، همچنین برای حضور ایرانگردان آدرس حسینیه نصرت مشهد و به خصوص جهانگردان، شرایط دقت دیگری را هم با خود همراه دارا هستند. به این ترتیب از یک طرف مکان نمازگزاران و یا مراسم معمول و مرسوم شهروندان می باشد و از طرف دیگر مورد بازدید جهانگردان به عنوان یک اثر هنری معماری مساجد جامع و دیرین، نظیر مسجد جامع اصفهان، نطنز، اردستان، مسجد امام اصفهان، مسجد سپهسالار تهران و بسیاری از مساجد تاریخی جمهوری اسلامی ایران جزء این شرکت قرار می گیرند

۲(. مساجد امروزی و فعال شهرهایی که وجهه تاریخی ندارند ولی مهم ترین شاخصه آن ها، محله محوری و حتی علامت شهری می‌باشد. این مساجد، نظیر مسجد الرضا، مسجد الغدیر، مسجد امیر، مسجد نور و نظایر آن در تهران در بیشتر محله ها و منطقه های تهران و شهرهای والا، شاخص محلی هستند. این مساجد بیشتر از آن که به عنوان مسجد و محل نماز شناخته شوند، در سطح شهر به عنوان محل برگزاری ختم و سوگواری های مرسوم شناخته میشوند. وجود این پدیده و تعداد زیاد آن باعث گردیده‌است که این مساجد در زمان چند دهه گذشته به دو مکان نمازگزاری (مسجد) و سالن مراسم ختم تبدیل شوند. فعالیتی که عمدتا در تهران و یا یک سری شهر والا چنین فضای را ساخت‌و‌ساز کرده است، ولی در شهرهای دیگر و حتی مناطق و روستاها، همچنان به طور سنتی خود، تنها همان مکان نمازگزاری به مراسم ختم هم اختصاص دارااست

۳). اماکن مذهبی نظیر حرمها، امامزاده ها ونیز مقبره های تبارک و دارای شهرت که به جهت تاریخی و نیز نسبت به شخص معروف و یا مقدس، اهمیت مذهبی دارااست. این مکان ها اکثر زمان ها جلوه زیارتگاهی دارا‌هستند. هرچند بناهای این مکان ها، از جنبه معماری بسیار شبیه مساجد هستند البته تنها قسمتی از آنجا به نمازخانه اختصاص دارد و شاید به مطرح شدن گویاتر ادای حسینیه نصرت مشهد نماز در فضای مختلف، الحاقی و جنبی حرم و حرم مرکزی صورت می‌گیرد. کارکرد این فضاها صرفا آیینی و زیارتی می‌باشد و همانند مساجد تنوع و گستردگی، وسعت و اندازه را دارا هستند. مقبره های مقدس پیامبران، امامان و نیز مکان های مقدس دیگر نظیر جمکران از جمله فضاهای معظم این مجموعه می‌باشند که تا کوچک ترین این رزرو حسینیه نصرت مشهد مقبره ها نظیر امامزاده ها که هزاران از آن کلاً شهرها و روستاهای کوچک و والا، شکل تعدادی عملکردی خود را داشته و همچنان فعال می باشند.

مسجد
مسجد اسم مکان از ریشه سجود است، یعنی مکان سجده و بر خاک افتادن در اصطلاح روایی تک تک روی زمین، مسجد و سجده گاه انسان می باشد. فرستاده اکرم فرمود:”جعلت في الأرض مسجدا وطهورا» زمین برای من سجده گاه و پاک کننده می‌باشد. مسجد به معنای مکان ویژه برای نماز و عبادت و پرستش معبود، نخستین پایگاه مقدس در دانا اسلام می‌باشد که به دست نبی تعالی الشان و به کمک برخی اصحاب مخلص و وارسته اش تأسیس و بنا شده است. هر یک سری که فضای محیط کعبه در آیات قرآن مجید، مسجدالحرام خوانده شده و خود کعبه و این مکان مقدس تاریخچه ای کهن و سابق به دیرینگی تاریخ بشری دارد. در شریعت اسلام، مسجد نخست نهاد عبادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و علمی می‌باشد و واژه و کلمه ی مسجد در عرف و اصطلاح مردم دنیای امروز، فقط بر معبد و مکان مسلمان اطلاق می گردد، اما مرکزها شماره تلفن حسینیه نصرت مشهد عبادی پیروان دیگر ادیان توحیدی با نام و عنوان دیگری مانند صومعه، کلیسا، کنیسه، دیر و امثال آنها خوانده شده و شناخته می‌شوند.

مسجد همانند ستاد مقدسی می‌باشد برای تعلیم و تربیت شایسته، مسجد سنگری هست برای ترویج اسلام و دفاع از حریم عقیده و ایدئولوژی حق. مسجد آموزشگاهی می باشد برای یادگرفتن منش و رسم صحیح زندگی اجتماعی و فردی. مسجد دانش گاه انسان ساز و مکانی هست برای تربیت عنصر پارسا انسانی مسجد پایگاه یکتاپرستی و مکانی می باشد برای ساخت زمینه ی وحدت و یکپارچگی جامعهی موحد و یکتاپرست. مسجد مکانی می‌باشد برای تمرین و ممارست رفتار وخوی و کردار و اخلاق پسندیده ی انسانی و محل مناسبی می‌باشد برای پیاده کردن و عملی ساختن ارزشهای والای اخلاقی و رفتاری در بعد ها مختلف زندگانی و سکوی پرواز است به ملکوت بعداز خودسازی فردی و اجتماعی به این ترتیب مسجد فقط مکان عبادتهای رمزی و نیایش و پرستش های ویژه نیست، بلکه در عین راءس عبادی بودن، دارای موقعیت خاص فرهنگی و محل تحقق آرمانهای والای انسانی می‌باشد. مسجد پایگاهی فرهنگی که انسان دیندار و مسلمانان در آنجا در ابعاد مختلف حیات فردی و اجتماعی و در مسائل سیاسی، اجتماعی، اعتقادی، اقتصادی، علمی و فرهنگی و حتی نظامی و دفاعی و دیگر بعد ها حیات سلیم بشری، یادگرفتن می بیند. آن هم آموزش های نخستین و پایه ای که بر ان شالوده پرورده میشود، می بالد، زمان ورود به عرصه پر سر و صدا زندگانی را پیدا می کند و با سلاح زهد و تقوا و پارسایی به معنای بی نقص و صحیح واژه و با نوعی مصونیت فکری و عقیدتی و با پیراستگی و واراستگیهای ما یحتاج با اشتغال در هر سمت و مقامی در صراط بدون واسطه تکامل انسانی قرار میگیرد.

مساجد و اماکن مذهبی تاریخی که عموما در نصیب قدیمی و یا بافت تاریخی شهرها قرار دارند و خلال اینکه اکثر اوقات آنان اینک آیتم به کارگیری قرار می‌گیرند، بیشترین دقت و یا حتی نگرانی برای محافظت و نگهداری آنهاست. این مساجد و اماکن به دلیل ثبت اثر ها ملی و میراث فرهنگی مرز و بوم و یا بعضا در فهرست اثرها جهانی، مدیریت های چندگانه ای را داراست. البته آنچه به چشم میخورد بنا به ترازو اهمیت تاریخی و قدمت آن، میراث فرهنگی دغدغه بیشتری را برای دفاع آن دارااست. این مکان ها، همچنین برای حضور ایرانگردان آدرس حسینیه نصرت مشهد و به خصوص جهانگردان، شرایط دقت دیگری را هم با خود همراه دارا هستند. به این ترتیب از یک طرف مکان نمازگزاران و یا مراسم معمول و مرسوم شهروندان می باشد و از طرف دیگر مورد بازدید جهانگردان به عنوان یک اثر هنری معماری مساجد جامع و دیرین، نظیر مسجد جامع اصفهان، نطنز، اردستان، مسجد امام اصفهان، مسجد سپهسالار تهران و بسیاری از مساجد تاریخی جمهوری اسلامی ایران جزء این شرکت قرار می گیرند

۲(. مساجد امروزی و فعال شهرهایی که وجهه تاریخی ندارند ولی مهم ترین شاخصه آن ها، محله محوری و حتی علامت شهری می‌باشد. این مساجد، نظیر مسجد الرضا، مسجد الغدیر، مسجد امیر، مسجد نور و نظایر آن در تهران در بیشتر محله ها و منطقه های تهران و شهرهای والا، شاخص محلی هستند. این مساجد بیشتر از آن که به عنوان مسجد و محل نماز شناخته شوند، در سطح شهر به عنوان محل برگزاری ختم و سوگواری های مرسوم شناخته میشوند. وجود این پدیده و تعداد زیاد آن باعث گردیده‌است که این مساجد در زمان چند دهه گذشته به دو مکان نمازگزاری (مسجد) و سالن مراسم ختم تبدیل شوند. فعالیتی که عمدتا در تهران و یا یک سری شهر والا چنین فضای را ساخت‌و‌ساز کرده است، ولی در شهرهای دیگر و حتی مناطق و روستاها، همچنان به طور سنتی خود، تنها همان مکان نمازگزاری به مراسم ختم هم اختصاص دارااست

۳). اماکن مذهبی نظیر حرمها، امامزاده ها ونیز مقبره های تبارک و دارای شهرت که به جهت تاریخی و نیز نسبت به شخص معروف و یا مقدس، اهمیت مذهبی دارااست. این مکان ها اکثر زمان ها جلوه زیارتگاهی دارا‌هستند. هرچند بناهای این مکان ها، از جنبه معماری بسیار شبیه مساجد هستند البته تنها قسمتی از آنجا به نمازخانه اختصاص دارد و شاید به مطرح شدن گویاتر ادای حسینیه نصرت مشهد نماز در فضای مختلف، الحاقی و جنبی حرم و حرم مرکزی صورت می‌گیرد. کارکرد این فضاها صرفا آیینی و زیارتی می‌باشد و همانند مساجد تنوع و گستردگی، وسعت و اندازه را دارا هستند. مقبره های مقدس پیامبران، امامان و نیز مکان های مقدس دیگر نظیر جمکران از جمله فضاهای معظم این مجموعه می‌باشند که تا کوچک ترین این رزرو حسینیه نصرت مشهد مقبره ها نظیر امامزاده ها که هزاران از آن کلاً شهرها و روستاهای کوچک و والا، شکل تعدادی عملکردی خود را داشته و همچنان فعال می باشند.

مسجد
مسجد اسم مکان از ریشه سجود است، یعنی مکان سجده و بر خاک افتادن در اصطلاح روایی تک تک روی زمین، مسجد و سجده گاه انسان می باشد. فرستاده اکرم فرمود:”جعلت في الأرض مسجدا وطهورا» زمین برای من سجده گاه و پاک کننده می‌باشد. مسجد به معنای مکان ویژه برای نماز و عبادت و پرستش معبود، نخستین پایگاه مقدس در دانا اسلام می‌باشد که به دست نبی تعالی الشان و به کمک برخی اصحاب مخلص و وارسته اش تأسیس و بنا شده است. هر یک سری که فضای محیط کعبه در آیات قرآن مجید، مسجدالحرام خوانده شده و خود کعبه و این مکان مقدس تاریخچه ای کهن و سابق به دیرینگی تاریخ بشری دارد. در شریعت اسلام، مسجد نخست نهاد عبادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و علمی می‌باشد و واژه و کلمه ی مسجد در عرف و اصطلاح مردم دنیای امروز، فقط بر معبد و مکان مسلمان اطلاق می گردد، اما مرکزها شماره تلفن حسینیه نصرت مشهد عبادی پیروان دیگر ادیان توحیدی با نام و عنوان دیگری مانند صومعه، کلیسا، کنیسه، دیر و امثال آنها خوانده شده و شناخته می‌شوند.

مسجد همانند ستاد مقدسی می‌باشد برای تعلیم و تربیت شایسته، مسجد سنگری هست برای ترویج اسلام و دفاع از حریم عقیده و ایدئولوژی حق. مسجد آموزشگاهی می باشد برای یادگرفتن منش و رسم صحیح زندگی اجتماعی و فردی. مسجد دانش گاه انسان ساز و مکانی هست برای تربیت عنصر پارسا انسانی مسجد پایگاه یکتاپرستی و مکانی می باشد برای ساخت زمینه ی وحدت و یکپارچگی جامعهی موحد و یکتاپرست. مسجد مکانی می‌باشد برای تمرین و ممارست رفتار وخوی و کردار و اخلاق پسندیده ی انسانی و محل مناسبی می‌باشد برای پیاده کردن و عملی ساختن ارزشهای والای اخلاقی و رفتاری در بعد ها مختلف زندگانی و سکوی پرواز است به ملکوت بعداز خودسازی فردی و اجتماعی به این ترتیب مسجد فقط مکان عبادتهای رمزی و نیایش و پرستش های ویژه نیست، بلکه در عین راءس عبادی بودن، دارای موقعیت خاص فرهنگی و محل تحقق آرمانهای والای انسانی می‌باشد. مسجد پایگاهی فرهنگی که انسان دیندار و مسلمانان در آنجا در ابعاد مختلف حیات فردی و اجتماعی و در مسائل سیاسی، اجتماعی، اعتقادی، اقتصادی، علمی و فرهنگی و حتی نظامی و دفاعی و دیگر بعد ها حیات سلیم بشری، یادگرفتن می بیند. آن هم آموزش های نخستین و پایه ای که بر ان شالوده پرورده میشود، می بالد، زمان ورود به عرصه پر سر و صدا زندگانی را پیدا می کند و با سلاح زهد و تقوا و پارسایی به معنای بی نقص و صحیح واژه و با نوعی مصونیت فکری و عقیدتی و با پیراستگی و واراستگیهای ما یحتاج با اشتغال در هر سمت و مقامی در صراط بدون واسطه تکامل انسانی قرار میگیرد.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 173
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 37
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 1
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 42
  • بازدید ماه : 71
  • بازدید سال : 710
  • بازدید کلی : 1871
  • <
    پیوندهای روزانه
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    لینک های ویژه