در واقع فرستاده اسلام(ص) به فرمان خداوند، دین و طریق خویش را مشخص و معلوم می نماید که تمامی عموم را از روی درایت حسینیه نصرت مشهد و بینایی به سوی این نحوه دعوت نماید. رهروان آن حضرت نیز بایستی با دانایی و بینایی عموم را به سوی آیین الهی دعوت نمایند.
براین اساس با دقت بهاین آیه: هر مسلمان که بهدنبال فرستاده(ص) میباشد می بایست با حرف و عملش دیگر افراد را به رویه اللّه دعوت نماید.
استدلال و دعوت به توحید
یک کدام از منش هایی که برای دعوت عموم به توحید از آن به کار گیری می گردد، عامل میباشد ولی استدلال در اصطلاح قرآن با آن چه اصطلاح منطقی میباشد از جهت مصداق کلان خیس میباشد، گرچه اساسا موءثر دانش بودن با مضمون جامع آن فرق نمی کند.
در اصطلاح منطق دلیل عبارت از عامل عقلی میباشد که از مقدّمات یقینی تألیف یافته و فیض رزرو حسینیه نصرت مشهد میدهد که به آن قیاس واجد شرائط میگویند البته دانش شهودی، اعجاز و جدال احسن، هیچ یک در منطق مطرح نمیگردد، در قرآن تحت عنوان استدلال مطرح میباشد.چون هریک از آنها، هم در خویش باصر و پرنور میباشد و هم منجر پرنور شدن مطلبی میباشد که بر آن برهان اقامه گردیده است. اطلاق استدلال بر دانش شهودی مانند: «لولا ان را عامل ربّه»(5) در شرایطیکه وی دلیل ربّ را با دانش شهودی نمی روئت کرد و اطلاق بر اعجاز مانند: «فذانک برهانان اینجانب ربّک»(6) آن دو اعجاز یعنی مار شدن عصا و دست پرنور دو برهانی میباشند از طرف خدا تو.
قرآن کریم و مهربان آن جا که بر خداشناسی و توحید تام ادله اقامه می نماید، گاهی نحوه عقلی را ارائه میدهد، وقتی با جدال احسن به آن میپردازد و گاهی با سیر شماره تلفن حسینیه نصرت مشهد درونی یعنی شهود و فطرت آن را ذکر می نماید. در ادله عقلی بر معقولیت آن توکل دارااست و در جدال احسن بر مقبولیت آن سماجت می ورزد و در شهود، بر صفا و تمیز بودن دل از هوا و هوس تأکید می نماید.
از باب نمونه خداوند به نبی(ص) میفرماید که در قبال مشرکان بر صدق کفر عامل طلب نماید: «ءاله مع اللّه قل هاتوا برهانکم ان کنتم صادقین.»(7) آیا شما معتقدید که معبودی با خداست به آنها بگو اگرچنین اعتقادی دارید برهان و برهانتان را بیاورید در حالتی که راست میگویید.
ادله دراین آیه به معنای قرآنی میباشد یعنی صرفا عامل عقلی از آنان طلب نمی نماید که آدرس حسینیه نصرت مشهد مشرکان می بایست ادعای خویش را با عامل عقلی هویدا نمایند بلکه این استدلال اعم از عامل شهودی یا این که عقلی یا این که نقل قطعی میباشد.
مثال هایی از دلیل عقلی
عامل ثابت مبدأ عالم و آدم
1ـ یکیاز براهین که پیامبراکرم(ص) در قرآن در قبال بت پرستان اقامه می نماید عامل ثابت مبدأ برای دانا میباشد، قرآن میفرماید: «ام خلقوا اینجانب غیر شی ءام هم الخالقون، ام خلقوا السموات و الارض بل لایوقنون»(8) آیا آن ها بی هیچ مبدأ فاعلی و تولیدکننده ای آفریده گردیده اند یا این که خویش تولید کننده خویشند، آیا آنها عرش و زمین را آفریده اند، بلکه جویای اعتقاد نیستند و چنانچه هم شواهد یقینی را بیابند ایقان ندارند.
در واقع فرستاده اسلام(ص) به فرمان خداوند، دین و طریق خویش را مشخص و معلوم می نماید که تمامی عموم را از روی درایت حسینیه نصرت مشهد و بینایی به سوی این نحوه دعوت نماید. رهروان آن حضرت نیز بایستی با دانایی و بینایی عموم را به سوی آیین الهی دعوت نمایند.
براین اساس با دقت بهاین آیه: هر مسلمان که بهدنبال فرستاده(ص) میباشد می بایست با حرف و عملش دیگر افراد را به رویه اللّه دعوت نماید.
استدلال و دعوت به توحید
یک کدام از منش هایی که برای دعوت عموم به توحید از آن به کار گیری می گردد، عامل میباشد ولی استدلال در اصطلاح قرآن با آن چه اصطلاح منطقی میباشد از جهت مصداق کلان خیس میباشد، گرچه اساسا موءثر دانش بودن با مضمون جامع آن فرق نمی کند.
در اصطلاح منطق دلیل عبارت از عامل عقلی میباشد که از مقدّمات یقینی تألیف یافته و فیض رزرو حسینیه نصرت مشهد میدهد که به آن قیاس واجد شرائط میگویند البته دانش شهودی، اعجاز و جدال احسن، هیچ یک در منطق مطرح نمیگردد، در قرآن تحت عنوان استدلال مطرح میباشد.چون هریک از آنها، هم در خویش باصر و پرنور میباشد و هم منجر پرنور شدن مطلبی میباشد که بر آن برهان اقامه گردیده است. اطلاق استدلال بر دانش شهودی مانند: «لولا ان را عامل ربّه»(5) در شرایطیکه وی دلیل ربّ را با دانش شهودی نمی روئت کرد و اطلاق بر اعجاز مانند: «فذانک برهانان اینجانب ربّک»(6) آن دو اعجاز یعنی مار شدن عصا و دست پرنور دو برهانی میباشند از طرف خدا تو.
قرآن کریم و مهربان آن جا که بر خداشناسی و توحید تام ادله اقامه می نماید، گاهی نحوه عقلی را ارائه میدهد، وقتی با جدال احسن به آن میپردازد و گاهی با سیر شماره تلفن حسینیه نصرت مشهد درونی یعنی شهود و فطرت آن را ذکر می نماید. در ادله عقلی بر معقولیت آن توکل دارااست و در جدال احسن بر مقبولیت آن سماجت می ورزد و در شهود، بر صفا و تمیز بودن دل از هوا و هوس تأکید می نماید.
از باب نمونه خداوند به نبی(ص) میفرماید که در قبال مشرکان بر صدق کفر عامل طلب نماید: «ءاله مع اللّه قل هاتوا برهانکم ان کنتم صادقین.»(7) آیا شما معتقدید که معبودی با خداست به آنها بگو اگرچنین اعتقادی دارید برهان و برهانتان را بیاورید در حالتی که راست میگویید.
ادله دراین آیه به معنای قرآنی میباشد یعنی صرفا عامل عقلی از آنان طلب نمی نماید که آدرس حسینیه نصرت مشهد مشرکان می بایست ادعای خویش را با عامل عقلی هویدا نمایند بلکه این استدلال اعم از عامل شهودی یا این که عقلی یا این که نقل قطعی میباشد.
مثال هایی از دلیل عقلی
عامل ثابت مبدأ عالم و آدم
1ـ یکیاز براهین که پیامبراکرم(ص) در قرآن در قبال بت پرستان اقامه می نماید عامل ثابت مبدأ برای دانا میباشد، قرآن میفرماید: «ام خلقوا اینجانب غیر شی ءام هم الخالقون، ام خلقوا السموات و الارض بل لایوقنون»(8) آیا آن ها بی هیچ مبدأ فاعلی و تولیدکننده ای آفریده گردیده اند یا این که خویش تولید کننده خویشند، آیا آنها عرش و زمین را آفریده اند، بلکه جویای اعتقاد نیستند و چنانچه هم شواهد یقینی را بیابند ایقان ندارند.