سکونت در مجاورت اسمان الهی محرک مسجد میباشد. در فردای قیامت و استحصال مغفرت گناهان از آفریدگار متعال یکی از دیگر از خاصیت ها و اثر ها رفت و آمد به مسجد میباشد و ملائکه از اهل مسجد دیدار مینمایند و تسبیح زمین برای انسانهای مسجدی یکیاز دیگر از اثرها و برکات رفت و آمد به مسجد میباشد.
امام درست گو (علیه السلام) میفرماید: «مَنْ مَشَى إِلَى مَسْجِدٍ مِنْ مَسَاجِدِ اللَّهِ فَلَهُ بِکُلِّ خُطْوَةٍ خَطَاهَا حَتَّى یَرْجِعَ إِلَى مَنْزِلِهِ عَشْرُ حَسَنَاتٍ وَ مُحِیَ عَنْهُ عَشْرُ سَیِّئَاتٍ وَ رُفِعَ لَهُ عَشْرُ دَرَجَاتٍ”. «هر كس قدمى به سوى یكى از مساجد آفریدگار بردارد، براى هر گام اجر ده حسنه مى باشد تا برگردد به خانه خویش، و ده اشتباه از لغزش حسینیه نصرت مشهد هایش پاك مى خواهد شد، همینطور در پیشگاه آفریدگار ده رتبه صعود مى یابد. »(وسائل الشیعه، ج 3، ص 483)
مۆمن بودن آدم های مسجدی انگیزه این فرمان آن میباشد که مسجد در اصلً محل اجتماع و آمد و شد انسانهای برگزیده و با تقوا و تقوی پیشه میباشد و این مقاله در احادیث زیادی به صراحت گفته شده میباشد.
در حدیثی از فرستاده اکرم (صلی الله علیه وآله) آمده: «إِذَا رَأَیْتُمُ الرَّجُلَ یَعْتَادُ الْمَسَاجِدَ فَاشْهَدُوا لَهُ بِالْإِیمَانِ لِأَنَّ اللَّهَ یَقُولُ إِنَّما یَعْمُرُ مَساجِدَ اللَّهِ مَنْ آمَنَ بِاللَّه». «زمانی که دیدید مردی بر رفت و آمد به مسجد مداومت مینماید او را مۆمن بدانید. خدا متعال می فرماید: فقط آنها که ایمان به پروردگار دارا هستند مساجد معبود را آباد مینمایند». (مستدرک الوسائل، ج 3، ص 362، باب 3، داستان 18)
جماعت
این حدیث شریف به نیکی گویای آن میباشد که انسانهای مسجدی مۆمن به معبود متعال میباشند. نبی (ص) در حدیثی دیگر از مسجد تحت عنوان منزل انسانهای متقی حافظه نموده است و فرمودهاند: «الْمَسَاجِدُ بُیُوتُ الْمُتَّقِینَ وَ مَنْ کَانَتِ الْمَسَاجِدُ بَیْتَهُ ضَمِنَ اللَّهُ لَهُ بِالرَّوْحِ وَ الرَّاحَةِ وَ الْجَوَازِ عَلَى الصِّرَاط» «مساجد منزل انسانهای متقی میباشد و معبود متعال عفووبخشش و شل و عبور بر صراط را برای آن ها که مساجد را منزلهای خود قرار دادهاند تضمین کرده است» و قصه دیگری انسانهای مسجدی را فرخنده و خجسته تر و تمیز (بر زیورکی آلات آدم) و محفوظ (از اغرافات) معرفی کرده است.
اهل مسجدی بازدارنده نزول عذاب الهی خلال آنکه در بعضا از احادیث صریحاً اهل مسجد را انسانهایی آدرس حسینیه نصرت مشهد فرخنده و میمون به شمار آوردهاند در پارهای دیگر از احادیث وجود انسانهای مسجدی را مایه رفع بلا و تأخیر در نزول خشم و غضب الهی بر جامعه شناختهاند. (حدیثی در مستدرک الوسائل، ج 3، ص 366، باب 6، روایت3)
سلامت ماندن اهل مسجد از بلاهای آسمانی
آنگاهی که در شکل ادامه عصیان و طغیان انسانها مطابق سنت و تغییر تحول ناپذیری الهی عذاب و خشم پروردگار نازل میگردد این انسانهای مسجدی میباشند که عفو و بخشش حق گران قدر مشمول درحال حاضر آنها گردیده و از بلا و انتقام الهی مصون و محفوظ می مانند. برای هم محلی مسجد مکروه میباشد که سوا ی رزرو حسینیه نصرت مشهد عذری مانند باران نماز را در غیر آن مسجد بجای آورد. اهل یک محل مسجد چه کسی است؟ در برخی از احادیث هم محلی مسجد را چهل منزل از هر طرف بیان نمودهاند
در حدیثی از رسول (صلی الله علیه وآله) آمده میباشد: «إِذَا نَزَلَتِ الْعَاهَاتُ وَ الْآفَاتُ عُوفِیَ أَهْلُ الْمَسَاجِدِ”. «به هنگام نزول بلا و آفت شماره تلفن حسینیه نصرت مشهد اهل مساجد تندرست و محفوظ میباشند»
سکونت در مجاورت اسمان الهی محرک مسجد میباشد. در فردای قیامت و استحصال مغفرت گناهان از آفریدگار متعال یکی از دیگر از خاصیت ها و اثر ها رفت و آمد به مسجد میباشد و ملائکه از اهل مسجد دیدار مینمایند و تسبیح زمین برای انسانهای مسجدی یکیاز دیگر از اثرها و برکات رفت و آمد به مسجد میباشد.
امام درست گو (علیه السلام) میفرماید: «مَنْ مَشَى إِلَى مَسْجِدٍ مِنْ مَسَاجِدِ اللَّهِ فَلَهُ بِکُلِّ خُطْوَةٍ خَطَاهَا حَتَّى یَرْجِعَ إِلَى مَنْزِلِهِ عَشْرُ حَسَنَاتٍ وَ مُحِیَ عَنْهُ عَشْرُ سَیِّئَاتٍ وَ رُفِعَ لَهُ عَشْرُ دَرَجَاتٍ”. «هر كس قدمى به سوى یكى از مساجد آفریدگار بردارد، براى هر گام اجر ده حسنه مى باشد تا برگردد به خانه خویش، و ده اشتباه از لغزش حسینیه نصرت مشهد هایش پاك مى خواهد شد، همینطور در پیشگاه آفریدگار ده رتبه صعود مى یابد. »(وسائل الشیعه، ج 3، ص 483)
مۆمن بودن آدم های مسجدی انگیزه این فرمان آن میباشد که مسجد در اصلً محل اجتماع و آمد و شد انسانهای برگزیده و با تقوا و تقوی پیشه میباشد و این مقاله در احادیث زیادی به صراحت گفته شده میباشد.
در حدیثی از فرستاده اکرم (صلی الله علیه وآله) آمده: «إِذَا رَأَیْتُمُ الرَّجُلَ یَعْتَادُ الْمَسَاجِدَ فَاشْهَدُوا لَهُ بِالْإِیمَانِ لِأَنَّ اللَّهَ یَقُولُ إِنَّما یَعْمُرُ مَساجِدَ اللَّهِ مَنْ آمَنَ بِاللَّه». «زمانی که دیدید مردی بر رفت و آمد به مسجد مداومت مینماید او را مۆمن بدانید. خدا متعال می فرماید: فقط آنها که ایمان به پروردگار دارا هستند مساجد معبود را آباد مینمایند». (مستدرک الوسائل، ج 3، ص 362، باب 3، داستان 18)
جماعت
این حدیث شریف به نیکی گویای آن میباشد که انسانهای مسجدی مۆمن به معبود متعال میباشند. نبی (ص) در حدیثی دیگر از مسجد تحت عنوان منزل انسانهای متقی حافظه نموده است و فرمودهاند: «الْمَسَاجِدُ بُیُوتُ الْمُتَّقِینَ وَ مَنْ کَانَتِ الْمَسَاجِدُ بَیْتَهُ ضَمِنَ اللَّهُ لَهُ بِالرَّوْحِ وَ الرَّاحَةِ وَ الْجَوَازِ عَلَى الصِّرَاط» «مساجد منزل انسانهای متقی میباشد و معبود متعال عفووبخشش و شل و عبور بر صراط را برای آن ها که مساجد را منزلهای خود قرار دادهاند تضمین کرده است» و قصه دیگری انسانهای مسجدی را فرخنده و خجسته تر و تمیز (بر زیورکی آلات آدم) و محفوظ (از اغرافات) معرفی کرده است.
اهل مسجدی بازدارنده نزول عذاب الهی خلال آنکه در بعضا از احادیث صریحاً اهل مسجد را انسانهایی آدرس حسینیه نصرت مشهد فرخنده و میمون به شمار آوردهاند در پارهای دیگر از احادیث وجود انسانهای مسجدی را مایه رفع بلا و تأخیر در نزول خشم و غضب الهی بر جامعه شناختهاند. (حدیثی در مستدرک الوسائل، ج 3، ص 366، باب 6، روایت3)
سلامت ماندن اهل مسجد از بلاهای آسمانی
آنگاهی که در شکل ادامه عصیان و طغیان انسانها مطابق سنت و تغییر تحول ناپذیری الهی عذاب و خشم پروردگار نازل میگردد این انسانهای مسجدی میباشند که عفو و بخشش حق گران قدر مشمول درحال حاضر آنها گردیده و از بلا و انتقام الهی مصون و محفوظ می مانند. برای هم محلی مسجد مکروه میباشد که سوا ی رزرو حسینیه نصرت مشهد عذری مانند باران نماز را در غیر آن مسجد بجای آورد. اهل یک محل مسجد چه کسی است؟ در برخی از احادیث هم محلی مسجد را چهل منزل از هر طرف بیان نمودهاند
در حدیثی از رسول (صلی الله علیه وآله) آمده میباشد: «إِذَا نَزَلَتِ الْعَاهَاتُ وَ الْآفَاتُ عُوفِیَ أَهْلُ الْمَسَاجِدِ”. «به هنگام نزول بلا و آفت شماره تلفن حسینیه نصرت مشهد اهل مساجد تندرست و محفوظ میباشند»