loading...

بهترین مرجع مسجد نصرت مشهد

بازدید : 0
سه شنبه 25 ارديبهشت 1403 زمان : 11:46


فرستاده اکرم (ص) بعد از مهاجرت به مدینه حسینیه نصرت مشهد به خواسته تشکیل جامعه اسلامی و استقرار نظام اعتقادی و اجتماعی اسلام، به طور رسمی دولت اسلامی را درین شهر نهاد بنیان. بنابراین نبی (ص) مسجد را تحت عنوان اولیه مقر و مجتمع مسلمان ها برای پرداختن به اینگونه اموری برگزید. پس زمینی گزینش و ساختن مسجد شروع شد. مسجدی بی آلایش و بی پیرایه و بسیار ابتدایی بود.

زمینش از ریگ و دیوارهایش از آجر، منبرش درخت بنی و سقفش از شاخ و برگ درختان بود. طرح مسجد که برای اولیه توشه جهت اقامه نماز بی آلایش و بی پیرایه بوسیله رسول اکرم (ص) و یارانش در مدینه ساخته شد، فضایی محدود بود که بخشی از آن رمز گشوده و سوای اسمانه و بخشی دیگر برای خودداری از تابش آفتاب رمز آدرس حسینیه نصرت مشهد پوشیده بود.

یعنی زمینی که باطن آن یک شبستان ردیف دار در سوی قبله دارااست این طرح مسجد معمولی، الگوی کلیه مسجدهای سده های در آغاز و بعداز آن، کشورهای مسلمان نشین شد. در کشور‌ایران با این سر مشق مسجدهای فهرج، تاریخانه دامغان ، جامع ساوه، جامع نایین و اردستان، اصفهان و شوشتر و اکثری جاهای دیگر ساخته شد و این سر مشق رزرو حسینیه نصرت مشهد همچنان استوار ماند و هیچوقت کنار نهاده نشد.

با دقت به معماری مسجد اهل ایران، می قدرت اشاره نمود که در مجموع معماری قبل از اسلام در تشکیل داد مساجد در کشور ایران بسیار موءثر بوده میباشد. مساجد در جمهوری اسلامی ایران اولی بناهایی بودند که فورا بعد از فتح کشور‌ایران بوسیله مسلمان‌ها در قلمرو ساسانیان ساخته شد و مسجد جامع فهرج یزد یک کدام از اولی مساجدی میباشد که به قرن نخستین زمان اسلامی منسوب شده میباشد.

خصوصیت های معماری مسجد اسلامی با خصوصیت های معماری ساسانی تا حدی یکسان میباشد میباشد به نحوی که در صدر بعضا از دانشمندان آن را بنایی ساسانی می دانستند. این مسجد شبیه شماره تلفن حسینیه نصرت مشهد بنای ساسانیان در دامغان، دارنده طاق لوله ای با قوس بیضی صورت و ستونهای قطور گرد با طول سه و نیم متر و قطر دو متر و حیاطی (میانسرا) که یار و همدم با رواق ها و شبستان ها در جهت مکه تاسیس شده است.

و در عین آسانی ساختار کلی این مسجد، به کار گیری از مصالحی مانند آجرهای قرمز رنگ بسیار مشابه به بناهای زمان ساسانی میباشد.

بازدید : 0
يکشنبه 23 ارديبهشت 1403 زمان : 14:35

بنای امامزاده البته ضیاء آباد بر روی صفه طبیعی حسینیه نصرت مشهد سنگی نسبتا کوتاهی جای دارد. ازاره سازه با قطعه سنگ های قهوه ای در دو ستون تا طول ۱۰/۱ متر درست شده و سایر را با آجرهای معمولی بالا برده در سه دیواره بیرونی آن طاقنماهایی به وجود آورده اند. بر روی مکعب سابق الذکر گنبد سازه قرار گرفته که در نصیب تحت به طور استوانه ای یا این که طول ۳۰/۲ متر میباشد و بعد از قطاربندی بی آلایش ای که به یاری دو رج خشت ساخت و ساز گردیده قسمت مهم گنبد صورت گرفته میباشد. این سازه از اثرها زمان ایلخانی میباشد و اورا از احفاد امام موسی کاظم (ع) میدانند.

نصیب اصلى يا مقبرهٔ امام‌زاده داراى طرح مربع‌شکلى با ارتفاع ضلع ۹/۵۰ متر میباشد که کناره‌‌هاى ديوار غربى آن پخ گردیده‌است. ازارهٔ سازه با قطعه‌سنگ‌هاى قهوه‌اى به اندازه‌هاى متعدد و در دو آدرس حسینیه نصرت مشهد رديف به طول ۱/۱ متر تاسیس شده است. قسمت بالايى سازه با آجرهاى معمولی ایجاد شده است و بر روى ديوارهاى غربى و شمالى و جنوبى آن – از بیرون – طاق‌نماهايى زده شد‌ه‌است. بر بالاى حرم، گنبدى با غلام‌گردشى در حوالی و گردنيِ استوانه‌اى به طول ۲/۳۰ متر پایدار گرديده میباشد. در طول سابق الذکر، قطاربندى معمولی‌اى با دو رج خشت که به صورت سه کناره چيده گردیده‌اند. پديد آمده میباشد.

در درون حرم، براى ايجاد پوشش گنبدى، چهار فيل‌پوش ایجاد شده است که نکتهٔ‌ دیدنی در ساختمان آنها، استارت پايه‌هاى فيل‌پوش از کف حرم میباشد. به عبارت ديگر، ديوارهاى چهارگانه، از چهار سو به تدريج به سوى راس چهار ضلعى متمايل گشته‌اند. باطن مقبره فاقد هرگونه تزئين میباشد و ضريح چوبى آن نيز فاقد قیمت هنرى و تاريخى میباشد. درِ ورودى رزرو حسینیه نصرت مشهد که با طرح‌هاى بی آلایش تزئين شد‌ه‌است، به زمانٔ قاجاريه مربوط میباشد.

با دقت به صورت پوشش داخلى، فيل‌پوش‌ها، گنبد و شيوهٔ ترکيبى مصالح (ازارهٔ سنگى و نصیب آجرى فوقاني) به لحاظ مى‌برسد که اين سازه از اثر ها قرن ششم هجرى قمرى باشد که در طى تغييرات و تعميرات در زمان‌هاى گوناگون، ‌ اعتبار و بها نخستين خویش را از دست داده میباشد.

این تاثیر در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۸ با شمارهٔ شماره تلفن حسینیه نصرت مشهد تصویب ۲۶۲۱ به‌تیتر یکی‌از اثرها ملی جمهوری اسلامی ایران به تصویب رسیده میباشد.

امامزاده اما در شهرستان تاکستان ،ضیاءآباد، خیابان امام، روبروی خزانه ملی واقع گردیده‌است.

بازدید : 0
شنبه 22 ارديبهشت 1403 زمان : 11:41

مدل معماری پارسی از تیره ( بستگان ) پارس حسینیه نصرت مشهد برگرفته گردیده که در‌این روزگاران بر مملکت گسترده کشور ایران فرمانروایی می کردند و این‌شیوه او‌لین مدل معماری اهل ایران به‌حساب می‌آید.


تاریخچه روش پارسی
دولت ماد در سال ۵۵۰ پیش از تولد منقرض و جزء دولت پارس شد، دولت پارس از سال ۵۵۰ تا ۳۳۰ پیش از ولادت مسیح ( ع ) بر نصیب بزرگی از نواحی شرق هندوستان و آسیای مرکزی تا ممالک شمال آفریقا و آحاد بالکان فرمانروایی می نموده است. از مادها و پارسها نیز اثراتی در شمال غرب کشور ایران چشم گردیده و اینطور رزرو حسینیه نصرت مشهد تصور می گردد که آن ها به هنگام سفر به بخشها مرکزی در مسیر خویش از تمدنهای جان دار در حیطه نکات مثبت را گرفته اند.

خصوصیت های مدل پارسی
اهم خصوصیات و مختصات مدل معماری پارسی به تفصیل پایین میباشد:

۱- به کار گیری از سنگ بریده و منظم پاکتراش و گاهی صیقلی و تهیه و تنظیم شایسته ترین نوع مصالح از دید مرغوبیت و رنگ و دوام از هر جا که میسر بوده میباشد.

۲- مهیا کردن پی سازه یا این که سنگریزه و سنگ جنازه و بنای ساختمان بر روی جايگاه و تختگاه.

٣- نهادن ستونها در حداکثر مسافت ممکن و تا طول بسیار چشمگیر و آرایش و پیرایش سرستونها با جزئیاتی که برای تحمل توشه سقف چوبی به طور کامل متناسب و منطقی باشد.

۴- پوشش با فرمانروا تیر و تیرچه چوبی طاقت فرسا و درودگری گردیده.

5- پیرایش دیواره های گوشه و کنار پلکانهای کوتاه و مالرو با نقشهای پر رنگ و کنگره های قشنگ و متناسب.

6- ساختن دیوارهای پارتیشن با آجر ناپخته و پیرایش داخلی و فرنگی با کاشی لعابدار.

٧- پرداختن به کف فرش با شایسته ترین شماره تلفن حسینیه نصرت مشهد مصالحی که در آن زمانه یافت می گردیده‌است.

8- تعبیه سایبان و آفتابگیر منطقی و ضروری برای ساختمانها.

۹- در مدل معماری پارسی او‌لین مدل معماری در کشور‌ایران زمین آسمانه تخت با تیر و ردیف اجزاء اساسی ساختمان بوده میباشد.

بازدید : 0
پنجشنبه 20 ارديبهشت 1403 زمان : 11:58

ایوانها با سقفهایی چوبی با طرح متقارن ودرون تأکید می ورزد.
حضور جزئیاتی در کاخ هشت فردوس اصفهان حسینیه نصرت مشهد از قبیل طاقچه، بخاری، و چینی منزل، که گویای وضعیت بی نقص سکونتی می باشند، چه در اتاق ها و چه در ایوانها و ایوانچه های کوشک هشت فردوس، خبر از قابلیت و امکان حضوری آهسته و قرار یافتن در حریم داخل میدهد.
کاخ هشت فردوس اصفهان با قرارگیری درین راءس از درونی ترین نقطه ( سالن مرکزی ) خویش را با نظم این نظاره هماهنگ کرده و چهارسویی تهی در راستای محورهای تهی گلشن صورت داده میباشد.
با این هماهنگی، منظره، خنکای آدرس حسینیه نصرت مشهد باد ملایم، و شاید هرآنچه در گلشن می اقتدار احساس کرد، از بوهای خوش تا آواهای دلنشین به باطن کاخ فراخوانده و وضع گلشن و کوشک یگانه می گردد.
بدین ترتیب، تداوم هندسه گلشن در هندسه کوشک، دوام حیث را از داخل تا برون پیرو داشته میباشد.
این تداوم از روش احاطه نظرگاه بر چشم انداز گلشن تقویت میشود.
کاخ هشت فردوس اصفهان بنایی میباشد دوطبقه که بر سکویی با بلندای مطلوب نشسته میباشد، بلندایی که زمانی در حیاط می نشینی و به منظره لحاظ می‌کنی بر تک تک آن احاطه داری و تا انتهای چشم انداز را مشاهده می‌کنی.
توالی گشودگیها منجر می گردد که انسداد مشاهده کرد به دستکم ممکن رسد و شفافیت سازه ارتقاء یابد.
شفافیت به آن معنی که در‌این کوشک، از غرب تا شرق و از شمال تا جنوب، چه در محدوده مرکزی سازه و چه در غرفه ها، گستره ای از نظاره متداوم مهیا آمده میباشد.
تراس شمالی کاخ هشت پردیس اصفهان در مقابل مطرح ترین خیابان گلشن، عریض ترین تراس سازه میباشد که، در محل اتصال با سالن مرکزی سازه، با غلام گردش انقطاع نشده و در هماهنگی ارتفاعی به آن اتصال یافته و به صورتی یک دست شد‌ه‌است.
غلام گردشها، با انقطاعی که در طول پدید آورده اند، اتصال ایوانها با جای مرکزی را از یکپارچگی بیرون کرده اند.
به واسطه این‌شیوه اتصال و معیار رزرو حسینیه نصرت مشهد گشودگی گسترده در تراس شمالی، قلب کوشک به سوی شمال رو کرده و درنهایت منجر جهت گیری تک تک کوشک به سوی شمال گردیده است.
افزون بر جهت گیری هندسه کاخ هشت فردوس اصفهان، جزئیاتی از قبیل آبگینه پرنقش ونگار مروارید در حیاط شمالی و تزییناتی زیرا سقفهای طلاکاری گردیده در ایوانچه های شمالی جايگاه مداقه این سوی کوشک را نسبت به بقیه جهات آرم می‌دهند.
جهت گیری کاخ هشت پردیس اصفهان و همسو شدن با هندسه گلشن بلبل برهان تقویت وصل نظرگاه و منظر گلشن میباشد و با مضمون‌ توکل کردن یاروهمدم میباشد.
توکل کردن، چه در شکل عینی و چه در شکل خیالی، امکانی میباشد برای رو کردن به یک سو و فراغت از دیگر جهات زمانی که توکل گاهی پایدار در چنگ باشد، می قدرت با اعتقاد و باور به آن پشت کرد و دقت را فقط به سوی مقابل جلب کرد.
هم زمان با گشودگی عظیم سالن رو به شماره تلفن حسینیه نصرت مشهد حیاط شمالی، ضلع جنوبی سالن بسته خیس از دیگر جداره ها میباشد می اقتدار این جداره را به صورت نسبی توکل گاهی برای رو کردن به شمال دانست.

بازدید : 0
چهارشنبه 19 ارديبهشت 1403 زمان : 10:31

آستان مقدس شاهزاده قاسم فسا اصولا بقعه امامزاده حسینیه نصرت مشهد ابراهیم و قاسم (علیهما السلام) میباشد که در میانه شهر فسا و در خیابان شاهزاده قاسم و در کنار فلکه شاهزاده قاسم جای‌دارد. این مقبره را عموم بیشتر شاهزاده قاسم می نامند و به همین ادله اسم خیابان و اسم فلکه از آن گرفته گردیده است.بقاع این امامزادگان دارنده بنایی بسیار باشکوه و مجلل که به (شاهزاده ابراهیم و شاهزاده قاسم) پر اسم و رسم می‌باشند و در میان همسایه فسا از احترام فوق العاده ای برخوردارند.بنای ساختمان مقبره آدرس حسینیه نصرت مشهد مشمول مقبره، حیاط، گلدسته، گنبد و صحن میباشد که جملگی با نازکی و توجه هنرمندانه و موزون ایجاد شده است و طول گنبد آن حدود خیر متراست.

شاهزاده قاسم
ساختمان حرم این دو بزرگوار در سال ۱۳۷۳ آحاد گردیده و زیربنای آن ۵۰۰ مترمربع و همینطور طرح جامع تأسیسات آن ۱۰۰۰ مترمربع میباشد.به اعتقادوباور اهل یک محل این دو بزرگواره از نوادگان عقیل اخوی حضرت علی (علیه السلام) هستند و به قولی قاضی فسا درعهد حجاج بوده و به این حیث عموم به آن ها شاهزاده رزرو حسینیه نصرت مشهد میگویند.
انگیزه آوازه شاهزاده بودن آنها بدان جهت میباشد که آن ها از طرف بابا عقیلی می باشند و نسب به امامزاده معصوم ندارند و اینگونه شرافت نسبی در آن‌ها وجود ندارد لذا این تیم از طالبیون را تحت عنوان شاهزاده خطاب می کردند. مضافاً بر اینکه شاهزاده ابراهیم و قاسم از طرف مامان نسب به امیرالمومنین علی (علیه السلام) می‌رسانند و آخر و عاقبت این شرافت را از طرف مامان دستیابی نموده اند.

شاهزاده قاسم
شیوه دسترسی به آستان شاهزاد شماره تلفن حسینیه نصرت مشهد ه قاسم
نشانی:عجم ـ شهرستان فسا ـ قسمت مرکزی ـ شهر فسا ـ خیابان شاهزاده قاسم

بازدید : 0
سه شنبه 18 ارديبهشت 1403 زمان : 13:41

مسجد خاص ترین، خالص ترین، آرمانی ترین و حسینیه نصرت مشهد محتوا گراترین زمینه معماری کشورهای اسلامی میباشد. اصالت دادن به قضیه ، مفاهیم و محور های معنایی درج شده در بطن اصول و ایده های اسلام ضرورتی مهم میباشد. متاسفانه غفلت از این ضروریات ، امروزه در پیاده سازی مسجد به طور گرایشی مزمن در امده میباشد ، پیاده سازی مسجد امروزی در جمهوری اسلامی ایران یعنی به عبارتی ” مصداق گرایی افراطی” اعتنا به مصداقی خاص و سرهم بندی یک سری عنصر و کالبد شناخته شد‌ه‌است.

معماری مسجد پیاده سازی گردیده به مدل امروزی در کشورهای مسلمان نشین و بویژه در کشور ایران دستخوش تحولات بخش اعظمی شد‌ه‌است تا جایی که مدل های معماری که برای سده های اکثری با توفیق، پاسخگوی نیازهای دولت ها قبلی بوده میباشد، در اکثر مواقع به کناری گذاشته گردیده و بجای آن آمیزه ای از مدل امروزی و مدل کلاسیک نشسته میباشد.

ایده برای پیاده سازی معماری مسجد با آدرس حسینیه نصرت مشهد این رویکردهای نو الگوهای قبل را به طور کامل در هم ریخته و میل هایی عمدتا متأثر از مدل امروزی و تا حدی کارکردگرا را پدیدار تشکیل داد که گاه برای ظواهر سازی فقط قالب ای از جلوه های معماری سنتی را با خویش دارد. این رویکردهای نو زیر تأثیر مدرسه امروزی ، تداوم معماری الگویی را به متد گذشته با سؤال های اصلی مواجه تشکیل داد.

این میل با جنبه های پیروز کارکردگرایی ، تعیین مصالح تازه ( و بلکه گوناگون مانند سنگ در قبال خشت ) ، و در سود بکارگیری هیبت های نو ، ظواهر معماری روز را به طور کامل تغییر و تحول بخشید و بتدریج با میل هایی مانند تقلید از مدل نئوکلاسیک ، فرآیند نو ای را در کشور ایران به راه و روش انداخته این مراحل.. یک کدام از تحولات عمده ، مدل پست مدرنیست به معماری پیش از اسلام در روزگار پهلوی نخستین و نیز رجعت پست مدرنیستی با میل بیشتر در زمان پهلوی دوم بود.

در سالیان آغازین انقلاب اسلامی روش به طریق معماری سنتی تشدید گردیده و بعد ها وسیعتری به خویش گرفت، این معماری به هیچ یک از رغبت های قبلی معماری، پایبندی در خویش حس نکرده و با عکس العمل گزینشی در تعیین هیبت ، گوشه و کنار ، بنا و نظایر آن مبنا گذار مدل التقاطی گردیده است. این معماری غالبا مدل و یا این که رغبت بخصوصی را به یاروهمدم نداشته ، و بخش های گزینه عشق و علاقه خویش را از هر کجا گرد آورده و در پوسته مسجد معاصر عرضه می نماید.

هویدا میباشد که در پیاده سازی معماری مسجد رزرو حسینیه نصرت مشهد اهل ایران و فضاهای فرهنگی پایبندی بیشتری به جنبه های سمبلیک و نمادین معماری سنتی و پیشین براق مسجد سازی چشم خواهد شد . به کار گیری از نقشه هشت ضلعی پایین تأثیر قبه الصخره در بیت المقدس ، به کارگیری بیجا از عنصرها سمبلیک مانند گنبد و مناره ( عموما بصورت دوتایی )، بکارگیری کاشی کاری، گچبری و برخی مواد تازه تری مانند سفال در آرایه های نمای داخلی و نمای فرنگی سازه و نیز تجدید حیث اصلی در به کار گیری عملکردهای گوناگون و متنوع تری نسبت به پیشین مسجدسازی در زمان قبل از انقلاب و … را می قدرت برای مثال این تغییرات اسم پیروزی .

همینطور حذف بی نقص گنبد منزل و جایگزینی الگوی شبستان چهار ستونی و نیز چهل ردیف ، حذف الگوی چهار ایوانی ، محو شدن الگوهای دیگری مانند میانسرا ( ایوان ) بعنوان فضای سرگشاده و آزاد آن ، جابجایی آبگینه به وضوخانه آن هم بیشتر در ذیل زمین مسجد ( یا این که به عبارتی حوزه فضای خدماتی )، برای مثال تحولاتی شماره تلفن حسینیه نصرت مشهد میباشد که در کالبد و فضای مسجد پدیدار گردیده است.

گرچه معماری امروز از جهاتی در گیر سهل وآسان انگاری مفرط گردیده و دارنده مشکل‌ها بیشماری میباشد، معماری مسجد و فضاهای فرهنگی نیز از این دست تعرضات مصون نمانده اند. در کنار این تغییرات محتوم و نا گزیر ، گاه ابداعات بی قیمت و بی مایه ای مانند استعمال از موادتشکیل دهنده سمبلیک در دکورا سیون داخلی مسجد اهل ایران نیز در مساجد امروزی جمهوری اسلامی ایران به چشم می‌خورد. از آن پاراگراف می شود به استعمال بی آیتم از گنبد و گلدسته در مساجد آنهم بشكل كاذب و تماما ابتدایی اشاره کرد.

بازدید : 0
دوشنبه 17 ارديبهشت 1403 زمان : 14:39

امامزاده بی بی سکینه (ع) صفادشت از اماکن زیارتی حسینیه نصرت مشهد بخش ملارد می باشد که افراد زیادی برای زیارت به این مکان مذهبی می‌روند .درباره نحوه درگذشت بی بی سکینه در کتب کنزالانساب و همچنین در کتاب بحرالانساب آمده هست که: فرزندان امام موسی کاظم (علیهم السلام) عبدالرحمن، زید، سلیمان، حمزه و سکینه خاتون در ولایت زهر آب افتادند، عبدالرحمن و زید را در پلنگ آباد و سلیمان را کوشک آباد و سکینه خاتون بنت امام موسی کاظم (علیهم السلام) را در شهر آباد شهید کردند، خارجیان مرد آباد از عقب آمدند، در شهر آباد چشمه ای بود پر آب که حضرت سکینه خاتون خود را در وسط آب افکند و غایب شد. بقاع ای در آنجا ساخته شد و آن را مزار هزارخانی نهادند. (کتاب بحرالرحاب، ص۵۶۹)

نسب امامزاده بی بی سکینه در آدرس حسینیه نصرت مشهد کتاب بحرالحرحاب، ص ۵۶۹ فرزند امام موسی بن جعفر (علیه السلام) و خواهر گران قدر حضرت علی بن موسی الرضا(علیه السلام) میباشد.

یک کدام از مصفاترین زیارتگاههای حومه شهرستان شهریار، بقعه متبرکه امامزاده بی بی سکینه (علیها السلام) می باشد که در جاده ملارد و در مسیر جاده ترانزیت غرب مرزو بوم جنب صالح آباد خاتونلر صفادشت قرار گرفته می باشد که زیارتگاه عاشقان و مریدان اهل بیت (علیهم السلام) و مالک کرامات فراوانی هست که مورد توجه زائران از شهرهای گوناگون مرزوبوم میباشد و سالانه میلیون ها نفر به زیارت حضرتش مشرف می‌شوند. ساختمان اصلی بقعه که نوساز و دارای تزیینات معماری اسلامی از قبیل کاشی کاری و آیینه کاری با دیوارهای باربر و سقف طاق ضربتی با نمای سنگ و داخل بقعه به صورت آینه کاری و دارای ضریح نقره ای طلاکوب که رزرو حسینیه نصرت مشهد در سال ۱۳۷۲ توسط هنرمندان اصفهانی طراحی و نصب گردیده و بقاع مزبور دارای گنبدی آجری با پوشش کاشی خشتی هست که اخیراً ایجاد شده است. دو گلدسته نیز در طرفین حیاط ورودی بنا گردیده‌است. این مقبره از امکانات رفاهی مناسب مثل زائرسرا، واحد فرهنگی جهت به کار گیری زائرین متشخص شامل است در محوطه حرم قبرستان و غسالخانه و فریزر قرار دارد و دارای طرح جامع می باشد. این امامزاده دارای ۴۰ باب زائرسرا با ۱۱۵ اتاق جهت استراحت و اسکان زائران و نیز امکانات اولیه جهت زوار می باشد. در فضای صحن امامزاده قبور شهدا قراردارد. در مجاورت این بقاع بازارچه ای فصلی برپا میشود.

شیوه دسترسی به امامزاده بی بی سکینه
آدرس :استان تهران ـ شهرستا شماره تلفن حسینیه نصرت مشهد ن شهریار ـ نصیب ملارد ـ شهر صفادشت ـ جاده ملارد

بازدید : 0
چهارشنبه 12 ارديبهشت 1403 زمان : 13:35

نطنز شهری تاریخی و جالب میباشد. گنبدی فیروزه ای نیز حسینیه نصرت مشهد بر فراز بلندی های این شهر مشهود است. بقعه امامزاده عبدالله (ع) در کوی علیاء، در ناحیه باغستان شهر نطنز واقع گردیده‌است. از قبل های به دور عموم این شهر از راز ارادت و احترام، این امامزاده را شاهزاده عبدالله نامیده اند.

معماری سازه
ساختمان امامزاده بنایی میباشد با عمر ۱۰۰۰ ساله که به گذر زمان نوسازی شده و گنبدی فیروزه ای رنگ و کاشیکاری گردیده روی مقبره جای‌دارد. مساحت صحن و محوطه زیبای امامزاده به ۵۰۰۰۰ متر می‌رسد که به جهت داشتن فضایی فرحبخش و خوشگل موجب استقبال زائرین شهر و شهرستان قراردارد. مساحت پایین بنای بقاع امامزاده عبدالله (علیه السلام) به حدود ۱۰۰ متر مربع میرسد. باطن مقبره و بقاع ضریحی فلزی در بعدها ۲/۵× ۱/۵ روی سنگ مزار امامزاده جای دارد. حرم فوق فاقد تزئینات آدرس حسینیه نصرت مشهد میباشد.

برجهای سلجوقی
در جوار این زیارتگاه برجی رزرو حسینیه نصرت مشهد دیرین که تاریخ آن به زمان سلجوقیان می‌رسد قرار گرفته که بازسازی و نوسازی گردیده‌است. گفته می‌گردد نظیر این ساختمان بلند سه ساختمان بلند دیگر نیز در چهار طرف زیارتگاه قرار داشته که به گذر زمان مجال تخریب گردیده است. فقط همین ساختمان بلند باقیمانده میباشد. تیم ساختمانهای این حرم مذهبی-تاریخی به طور پله پله و در ارتفاعهای متفاوتی سازه گردیده است. در خیابان اساسی همسایه بقعه بعد از عبور از تالار اجتماعات تازه الاحداث و شماره تلفن حسینیه نصرت مشهد تماشای چشم انداز زیبای شنای مرغابی ها در استخر لبریز آب. از پله های درب شرقی دسته وارد صحن اولیه امامزاده می شویم.

بازدید : 2
دوشنبه 10 ارديبهشت 1403 زمان : 11:57

نظام آب
یک کدام از خصوصیت های بارز گلشن خان حسینیه نصرت مشهد شوشتر ،همجواری با شبکه گرگر و تیم بنا های آبی رنگ شوشتر میباشد.
گلشن خان شوشتر دارنده یک نظام آبیاری دارای انسجام و شبیه با الگوی جامع گلشن اهل ایران میباشد که در امتداد پایه اساسی گلشن انتظام یافته میباشد.
منبع آب ما یحتاج جهت آبیاری گلشن خان شوشتر بوسیله نوعی قنات رودخانه ای یا این که لهجه محلی شفته دفاع می شد‌ه‌است.
انگیزه به کارگیری از سیستم قنات، بالا بودن طول گلشن نسبت به سطح آب رودخانه است.
براین اساس دهانه ی آبگیر شفته در در بالادست آدرس حسینیه نصرت مشهد رودخانه و در محوطه آسیاب ها و آبشارها جای‌دارد.
آنگاه آب در دل تونل هایی دست نماید و آب بر بنام مجرای شفته یا این که نیرو که در زمین های صخره ایی حفر شـده اند، سرازیر گردیده و با شیبی مطلوب و بعد از طی مسیری به ارتفاع تقریبی ۴۵۰ متر به گروه ی گلشن خان می‌رسد.
وجه تمایز شفته ی گلشن خان شوشتر با اشکال دیگر قنات در آن میباشد که، میله چاه بصورت افقی میباشد و در عمل اسم دارااست.
در عمل تحت عنوان روزنه ای جهت هوادهی و تهویه ی مجرای شـفته فعالیت می نماید که گاها اضافی آب سرازیر مجرا را نیز به رودخانه برمی گرداند.
آب بعداز خروج از نیرها وارد گلشن خان شوشتر می شـود و آن گاه به وسیله حوضچه ها و جوی‌بار های درست شده از سنگ به نقاط گوناگون گلشن انتقال می یابد و در سطح گلشن توزیع می شود.
آب از اساس اساسی به نهرهایی در پای درختان داخل هر کرت هدایت میگردد که بعداز آبیاری درختان گلشن، سرریز آن مجدد از روش جویهای آبی‌رنگ خطی و آبگینه هایی در اواسط آنان به داخل گرگر ریخته میگردد.
نظام آبیاری گلشن خان شوشتر و جریان آب در امتداد پایه مهم درختان نخل ، در جویبار هایی کنده گردیده در زمین و در یک مسیر خطی غیرم ساختاری پویا و دینامیک را در گلشن پدید میاورد.

نظام کاشت
نظام کاشت گلشن خان شوشتر حاوی گروه بزرگ ای از درختان میوه میباشد، ولی نخلهای خرمای رمز به فلک کشیده یکی مهم‌ترین درختان این گلشن به اکانت می‌آیند که با وضعیت اقلیمی ناحیه نیز به طور کامل سازگارند و به زیبایی هر چه بیشتر این گلشن افزوده اند.
درخت انجیر، انار، توت، مـوز و مرکباتی مثـل لبریز تقال، نارنج، ا لیموی ترش و همینطور درخت کنار، از درختان مستقر حوزه‌، از سایر درختانی می باشند که در بستر گلشن خان قابل مشاهده اند.
این درختان کلیه متناسب و سازگار با آب و هوا و موقعیت اقلیمی حیطه گزینش و کاشته گردیده اند.
اما در‌این دربین درختچه های رزرو حسینیه نصرت مشهد زینتی و اشکال گلهای رز، محمدی، گل فرمانروا پسند، گل کاغذی و لاله عباسی نیز دیده میشود.
همینطور فواصل کاشت درختان در امتداد شالوده مهم منظم و یکسان میباشد و نوعی تقسیمات منتظم را در و هندسه ی گلشن بوجود آورده میباشد.
نخل های رطب عنصرها شاخص نظام کاشت گلشن خان شوشتر میباشند که امتداد آن ها در ساختار گلشن به طور کامل دیده میشود.
این درختان در پدید وارد شدن تولید وضعیت مساعد برای درختان میوه گلشن نقشـی اصلی را جاری ساختن می نمایند.
آنچنانکه در نظام گلشن خان می اقتدار درختان میوه ای را یافت که با اعتنا به موقعیت اقلیمی و جغرافیایی خوزستان کاشت، رویش و برداشت آن‌ها باید بسیار مشقت بار باشد البته تاج پوشش درختان نخل حالت ویژه ای را پدید آورده اند که‌این قابلیت و امکان میسر میگردد.
در اصل درختان نخل به جهت طول بیشتر نسبت به بقیه درختان میوه و همینطور تاج کلان آن ها بر روی اکثری از کـرت بندی های اعمال شـده در گلشن خان شوشتر سایه اندازی می نمایند که‌این شماره تلفن حسینیه نصرت مشهد خصوصیت خاص باعث ساخت‌و‌ساز که یک کوچک اقلیم در محدوده گلشن میشود.
از طرف دیگر ریشه های درختان نخل گلشن خان شوشتر با جذب شوری خاک که یکی‌از خلل ها بارز ناحیه مرکزی و جنوبی خوزستان در مورد رویش میوه میباشد قوانینی را آماده می نماید که درختان میوه در یک ساختار ایده آل و استوار در محدوده گلشن قابلیت رشـد و میوه دهی را داشته باشند.


بازدید : 6
شنبه 8 ارديبهشت 1403 زمان : 11:43

امامزاده علی ‌اکبر، روستایی از توابع قسمت مرکزی حسینیه نصرت مشهد شهرستان آرادان در استان سمنان میباشد که دارنده زیارتگاهی به همین اسم میباشد. گنبد اساسی زیارتگاه در زمان ایلخانی تشکیل‌شده و رواق های پیوست و هشتی ورودی آن مرتبط با زمان قاجار میباشد. ‏مقبره و ضریح با نمای آجری تشکیل شده و فاقد تزئینات کاشی میباشد. گنبد آن دو پوششی بوده و به صورت ششی ضلعی در نصیب تحتانی و استوانه ای در بخش فوقانی داراست. این گنبد به مدل معماری سنتی ایجاد شده است. بقعه دارنده بعد ها ۸*۹ ‏و دیوار درون آن از زمین به ارتفا ع ۵۰ سانتی متر سنگ کاری گردیده و سایر تا ذیل گنبد سپید کاری است.

از چهار جبهه نصیب تحتانی آدرس حسینیه نصرت مشهد گنبد مشرف‌ به مقبره نورگیرهای گچی تعبیه ‌گردیده اند. در میانه مقبره نیز بارگاه چوبی مشبکی به ارتفاع ۲.۶ و پهنا ۲.۲ بر روی قبر گچی قرار گرفته که نسبت به تشکیل داد بارگاه مطلا و بده بستان آن، مبادرت شد‌ه‌است. صحن امامزاده دارنده بعد ها ۶۴×۵۸ بوده و صحن مقبره در سال ۶۸ با سنگ به طور حصیری مفروش گردیده‌است. بخش ما‌نده بقاع امامزاده نیز جدیدا تسطیح و بخشی از آن به طور آرامستان همگانی درآمده میباشد. در سمت راست هشتی نیز یک مسجد وجود دارااست و در کنار آن‌ یک پله میباشد که به پشت ‌بام مسجد مردانه متصل میگردد و در سمت چپ تراس نیز مسجد زنانه قرار گرفته میباشد. در میانه حیاط دو ردیف آهنی شغل گذارده ‌گردیده‌است، در جلوی درب ورودی امامزاده فضای بزرگی وجود دارااست رزرو حسینیه نصرت مشهد که در طرفین آن چند دکاکین ساخته‌ گردیده که اینک استعمال چندانی ندارد و فضایی از آن به‌ تیتر مسجد مورداستفاده قرار می‌ گیرد. در اواسط آن درب نسبتاً بزرگی وجود داراست که محوطه را به صحن امامزاده رابطه می ‌دهد، در مدخل آن هشتی جالبی به دیده می ‌خورد که مرتبط با زمان قاجار میباشد. مساحت عرصه امامزاده حدود ۳۳۰۰ متر مربع است.

حالت مکانی
حرم امامزاده علی اکبر (ع) در جنوب آرادان و ۱۴ کیلومتری جنوب شرقی گرمسار، در قریه امام زاده علی اکبر واقع گردیده‌است. به‌این مقبره می قدرت از سمت جاده گرمسار به آرادان دسترسی یافت که در سه روش روستای یاتری علیا وارد روستا گردیده و میدان دوم روستا به سمت راست میدان ادامه داده تا به قریه امامزاده علی شماره تلفن حسینیه نصرت مشهد اکبر برسیم. جاده منتهی به مقبره دارنده آسفالتی نسبتا مطلوب میباشد و زائران و مراجعه کنندگان و ساکنان محل، از آب لوله کشی و برق شهری منتفع میباشند.

تعداد صفحات : 0

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 173
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 43
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 1
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 48
  • بازدید ماه : 77
  • بازدید سال : 716
  • بازدید کلی : 1877
  • <
    پیوندهای روزانه
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    لینک های ویژه