اعتنا و احترام به اولیا ی الهی فی الجمله مقبول همه فرق اسلامی حسینیه نصرت مشهد میباشد؛ ولی آنچه آیتم اختلاف میباشد، مقدار اعتنا به آنان هست. بعضا از مسلمانها (به خصوص وهابیت) راجعبه دقت به قبور اولیا، نگاهی مشقت بار گیرانه و حداقلی داراهستند و بخش اعظمی از اموری که مسلمانها ایفا میدهند را بی دینی یا این که دارنده شائبه بی دینی میدانند؛ البته بخش اعظمی از مسلمان ها این نگاه را نپذیرفته و دلایلی بر تایید صلاحیت آن اقامه می نمایند کهاین دو نگاه، سرمنشأ اختلافات متعددی دربین مسلمان ها گردیدهاست.
یکی مسائل مورد دعوا بین فرق اسلامی، آیتم مسجد قرار دادن قبور اولیای الهی می باشد. مهمترین حسینیه نصرت مشهد قصه آیتم دعوا، روایتی از حضرت رسول6 هست که یهود و نصاری را به خیال مسجد قرار دادن قبور پیامبران شان مورد لعن و مذمت قرار داده و مسلمانها را از این کار بر حذر داشته اند؛ ولی زیرا در حدیث، مصداق آدرس حسینیه نصرت مشهد مسجد قرار دادن ذکر نشده، عرصه برای برداشت های فردی و گوناگون گشوده گردیده است.
این رسیدگی عملکرد داراست تا دیدگاه وهابیت و عقیده پرداز آنها یعنی ابن تیمیه، و مذهب حنفی (از تبارک ترین مذهبها اهل سنت) را در مصداق شناسی مسجد قرار دادن قبور اولیا به طور تطبیقی تحقیق کند و در ادامه با شرح بیشتر، به چهار گزینه مصداقی بپردازد، تا مورد ها اتفاقی و اختلافی فریقین بیشتر پرنور خواهد شد.
پرسش این است که آیا مسجد قرار دادن قبور اولیا، مقبول وهابیت و احناف میباشد؟ این دو دسته چه مواردى را روا و چه مواردى حرام را میدانند و استدلال آنان چیست؟ این قضیه هرچند در کتاب های علمای وهابیت و حنفی به طور متفرق گفته شده، البته عده مصادیق مسجد قرار دادن قبور از حیث دو فرقه و پژوهش تطبیقی در بین آنان شکل نگرفته است.
فرض بر این می باشد که گرچه این دو مجموعه، در بعضی از مصادیق هم درنگ هستند، اما در پیروز مصادیق بیان شده اختلاف فکری دارا هستند و علمای حنفی منش معتدل تری در پیش گرفته اند.
اهمیت ذکر این نوشتهیعلمی آنجا پرنور میگردد كه ابن تیمیه و وهابیت، این گزینه را همانگونه كه ذکر گردد از مصادیق بی دینی[1]یا این که منجر ورود به بی دینی میدانند؛[2] از طرفی هم عملکرد دارند تا دیدگاه تحریمی مسجد قرار دادن قبور را، نظریه کلیه مسلمان معرفی كنند.[3]
ابن عبدالوهاب می گوید: ائمه اسلام بر رزرو حسینیه نصرت مشهد عدم تایید صلاحیت ساخت مساجد بر قبور و نماز نزد قبر، حادثه دارا هستند.[4]
ذکر حدیث نبوی
حدیثی كه برای منع مسجد قرار دادن قبور بیان شده، به کلمات گوناگون در كتب شیعه و سنی مذکور كه به چند آیتم آن اشاره میکنیم.
فرستاده اسلام6 می فرمایند: خداوند یهود و نصارى را لعنت كند كه قبرهاى پیامبران خویش را مسجد قرار داده اند.[5] در بعضا روایات دیگر به مکان عبارت \\\\"لعن الله\\\\" عبارت \\\\"آدم کش الله\\\\"[6] اورده شده می باشد.
در حدیث دیگری میفرمایند: آگاه باشید پیشینیان شما، قبرهاى پیامبران و صالحان خویش را مسجد نشانی حسینیه نصرت مشهد قرار مىدادند؛ هیچ گاه قبور را مسجد نگیرید؛ اینجانب شما را از آن شغل جلوگیری کردن می كنم.[7]
وی در روایتی دیگر فرمودند: قبرم را قبله شماره تلفن حسینیه نصرت مشهد و مسجد قرار ندهید؛ همانا پروردگار، وقتی که خویشاوندان یهود قبر پیامبران خویش را مسجد قرار دادند، لعن و نفرین فرمود.[8]
ا
اعتنا و احترام به اولیا ی الهی فی الجمله مقبول همه فرق اسلامی حسینیه نصرت مشهد میباشد؛ ولی آنچه آیتم اختلاف میباشد، مقدار اعتنا به آنان هست. بعضا از مسلمانها (به خصوص وهابیت) راجعبه دقت به قبور اولیا، نگاهی مشقت بار گیرانه و حداقلی داراهستند و بخش اعظمی از اموری که مسلمانها ایفا میدهند را بی دینی یا این که دارنده شائبه بی دینی میدانند؛ البته بخش اعظمی از مسلمان ها این نگاه را نپذیرفته و دلایلی بر تایید صلاحیت آن اقامه می نمایند کهاین دو نگاه، سرمنشأ اختلافات متعددی دربین مسلمان ها گردیدهاست.
یکی مسائل مورد دعوا بین فرق اسلامی، آیتم مسجد قرار دادن قبور اولیای الهی می باشد. مهمترین حسینیه نصرت مشهد قصه آیتم دعوا، روایتی از حضرت رسول6 هست که یهود و نصاری را به خیال مسجد قرار دادن قبور پیامبران شان مورد لعن و مذمت قرار داده و مسلمانها را از این کار بر حذر داشته اند؛ ولی زیرا در حدیث، مصداق آدرس حسینیه نصرت مشهد مسجد قرار دادن ذکر نشده، عرصه برای برداشت های فردی و گوناگون گشوده گردیده است.
این رسیدگی عملکرد داراست تا دیدگاه وهابیت و عقیده پرداز آنها یعنی ابن تیمیه، و مذهب حنفی (از تبارک ترین مذهبها اهل سنت) را در مصداق شناسی مسجد قرار دادن قبور اولیا به طور تطبیقی تحقیق کند و در ادامه با شرح بیشتر، به چهار گزینه مصداقی بپردازد، تا مورد ها اتفاقی و اختلافی فریقین بیشتر پرنور خواهد شد.
پرسش این است که آیا مسجد قرار دادن قبور اولیا، مقبول وهابیت و احناف میباشد؟ این دو دسته چه مواردى را روا و چه مواردى حرام را میدانند و استدلال آنان چیست؟ این قضیه هرچند در کتاب های علمای وهابیت و حنفی به طور متفرق گفته شده، البته عده مصادیق مسجد قرار دادن قبور از حیث دو فرقه و پژوهش تطبیقی در بین آنان شکل نگرفته است.
فرض بر این می باشد که گرچه این دو مجموعه، در بعضی از مصادیق هم درنگ هستند، اما در پیروز مصادیق بیان شده اختلاف فکری دارا هستند و علمای حنفی منش معتدل تری در پیش گرفته اند.
اهمیت ذکر این نوشتهیعلمی آنجا پرنور میگردد كه ابن تیمیه و وهابیت، این گزینه را همانگونه كه ذکر گردد از مصادیق بی دینی[1]یا این که منجر ورود به بی دینی میدانند؛[2] از طرفی هم عملکرد دارند تا دیدگاه تحریمی مسجد قرار دادن قبور را، نظریه کلیه مسلمان معرفی كنند.[3]
ابن عبدالوهاب می گوید: ائمه اسلام بر رزرو حسینیه نصرت مشهد عدم تایید صلاحیت ساخت مساجد بر قبور و نماز نزد قبر، حادثه دارا هستند.[4]
ذکر حدیث نبوی
حدیثی كه برای منع مسجد قرار دادن قبور بیان شده، به کلمات گوناگون در كتب شیعه و سنی مذکور كه به چند آیتم آن اشاره میکنیم.
فرستاده اسلام6 می فرمایند: خداوند یهود و نصارى را لعنت كند كه قبرهاى پیامبران خویش را مسجد قرار داده اند.[5] در بعضا روایات دیگر به مکان عبارت \\\\"لعن الله\\\\" عبارت \\\\"آدم کش الله\\\\"[6] اورده شده می باشد.
در حدیث دیگری میفرمایند: آگاه باشید پیشینیان شما، قبرهاى پیامبران و صالحان خویش را مسجد نشانی حسینیه نصرت مشهد قرار مىدادند؛ هیچ گاه قبور را مسجد نگیرید؛ اینجانب شما را از آن شغل جلوگیری کردن می كنم.[7]
وی در روایتی دیگر فرمودند: قبرم را قبله شماره تلفن حسینیه نصرت مشهد و مسجد قرار ندهید؛ همانا پروردگار، وقتی که خویشاوندان یهود قبر پیامبران خویش را مسجد قرار دادند، لعن و نفرین فرمود.[8]
ا